صحنه فلسطین: تغییر ورق‌ها

«موسسه مطالعات امنیت ملی اسرائیل» با انتشار یک گزارش ویژه به بررسی اوضاع فعلی فسطین، راهبرد رژیم صهیونیستی در این خصوص و تصمیمات راهبردی ممکن پرداخته و راهبردهایی کوتاه‌مدت و بلندمدت و همچنین برخی اقدامات را به کابینه رژیم صهیونیستی پیشنهاد می‌دهد.

 

 

🔸 وضعیت فعلی: به دنبال تشدید تنش در کرانه باختری در سال 2022، نوسانات افزایش یافته است. تشکیلات خودگردان ضعیف‌تر و حماس قوی‌تر شده است.

🔸 راهبرد فعلی اسرائیل: خطوط سیاست دولت جدید از راهبردی که تاکنون حاکم بوده است فاصله می‌گیرد. این راهبرد تعویق تصمیم‌گیری‌های سنگین و حفظ وضعیت امنیتی آرام تا زمان ممکن بوده است.

🔸 شکاف راهبردی اسرائیل: شکاف راهبردی رژیم صهیونیستی شامل تمرکز بر مدیریت تعارض بدون هیچ تلاشی برای توافق آینده، افزایش بار فلسطین بر دوش اسرائیل و حرکت آرام در طول زمان به سمت واقعیت تک‌کشوری بوده است.

🔸بدیل‌های راهبردی: سه راهبرد بدیل وجود دارد: 1- مدیریت درگیری و جلوگیری از تشدید آن با حفظ وضعیت موجود در حرم شریف، خودداری از اقدامات الحاقی، و تقویت تشکیلات خودگردان و اقتصاد فلسطین 2- شروع به اجرای مراحل جداسازی سیاسی، جغرافیایی و جمعیتی از فلسطینی‌ها و خودداری از گسترش شهرک‌سازی در خارج از بلوک‌ها 3- تقویت حاکمیت اسرائیل بر حرم شریف و کنترل منطقه C و حفظ تمایز بین کرانه باختری و نوار غزه.

🔸راهبرد پیشنهادی: کوتاه مدت؛ مهار تشدید و جلوگیری از انحلال تشکیلات خودگردان. بلند مدت؛ جلوگیری از لغزش به سوی واقعیت تک کشوری از طریق گام‌های جداسازی و کمک‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برای ایجاد تشکیلات کارآمد فلسطینی.

🔸 اقدامات پیشنهادی: تکمیل سد امنیتی، حفظ آزادی عملیات ارتش اسرائیل، تقویت عملکرد دستگاه‌های امنیتی تشکیلات خودگردان، تدوین طرحی برای بلوک‌های شهرک‌سازی و کاهش ساخت‌و‌ساز فراتر از آن‌ها، تهیه پیش‌نویس طرح زیرساخت‌های فلسطینی در منطقه C، ایجاد شرایط برای رشد اقتصادی فلسطین، وارد کردن تشکیلات خودگردان در پروژه‌های منطقه‌ای، ادامه تفاهم با حماس در مورد آرامش در نوار غزه.

↙️ منبع:

https://www.inss.org.il/publication/palestinian-arena-2023/

 

ارسال دیدگاه