جهان در نگاه اندیشکده ها

 

♦️ فارین افرز: بحران دریای سرخ فراتر از مسئله حوثی‌ها است 

نویسنده علت بحران‌های امنیتی-نظامی کشورهای شاخ آفریقا و خلیج عدن را آن‌چه مداخلات بی‌ثبات‌ساز برخی قدرت‌ها از جمله امارات، روسیه و ایران در منطقه می‌داند عنوان نموده و بر ضرورت دخالت دیپلماتیک جدی آمریکا با همکاری اتحادیه اروپا و سازمان ملل، برای بازگرداندن امنیت و ثبات به این منطقه و همچنین تلاش برای حل بحران تجارت دریایی از مسیر دریای سرخ تاکید می‌نماید.

♦️ انستیتو واشنگتن: جدی‌ شدن اختلاف نظرها در خصوص تبادل اسرا در آستانه سفر نتانیاهو به واشنگتن 

نویسنده به بررسی اختلاف نظر بایدن و نتانیاهو در چهار موضوع ۱.تبادل زندانیان ۲.کمک‌های بشردوستانه ۳.کمک‌های تسلیحاتی آمریکا ۴.برنامه اداره غزه پس از جنگ پرداخته و به نزدیکی دیدگاه بایدن و  بارنه‌آ رئیس موساد در خصوص ضرورت توافق سریع برای آزادسازی زندانیان و مخالفت بن‌‌گویر از راست‌های افراطی کابینه با این موضوع، به دلیل تقویت موضع بایدن در انتخابات اشاره نموده است.

♦️ موسسه روابط بین‌الملل معاصر چین: پویایی روابط تجاری و اقتصادی چین-هند در دوره سوم مودی

این مقاله سه عامل را موتور محرک پویایی روابط اقتصادی-تجاری چین-هند می‌داند: نخست کاهش چشم‌گیر آراء حزب مودی در انتخابات اخیر به‌واسطه افزایش قیمت‌ها و ضرورت واردات کالای ارزان قیمت چینی برای کسب رضایت مردم. دوم، چشم‌انداز «هند پیشرفته ۲۰۴۷» برای تبدیل شدن به یک کشور توسعه‌یافته تا صدمین سالگرد استقلال و ضرورت استفاده از سرمایه‌گذاری، تکنولوژی و مواد اولیه ارزان‌قیمت چین برای این چشم‌انداز. سوم، سیاست «در هند بساز» مودی که همکاری اقتصادی و تجاری با چین را ضروری می‌سازد چرا که هند بیش از چین از سیاسی‌سازی و امنیتی‌سازی روابط اقتصادی و تجاری دوجانبه لطمه می‌بیند. در نهایت نویسنده معتقد است این عوامل به روابط گرم سیاسی دو کشور منجر نخواهد شد.

♦️ شورای آتلانتیک: در دوره دوم اورزولا فون‌درلاین باید منتظر چه چیزهایی باشیم؟ 

نویسنده از دوره نخست ریاست فون‌درلاین در کمیسیون اروپا با موفقیت وی در مبارزه با کرونا، هماهنگی اتحادیه اروپا در حمله روسیه، خطرزدایی اقتصادی در مقابل چین و همچنین راهبری موفقیت‌آمیز  در سیاست‌های هوش مصنوعی و کاهش کربن یاد می‌کند. نویسنده همچنین، ماموریت‌های سیاست خارجی او در دوره دوم را شامل تقویت توان دفاعی اروپا در برابر روسیه، ادامه خطرزدایی از چین و حفظ پیوندهای فرا آتلانیتک با آمریکا در صورت انتخاب ترامپ، علی‌رغم دشواری‌های آن می‌داند.

منابع

(https://www.foreignaffairs.com/somalia/red-sea-crisis-goes-beyond-houthis)

(https://www.washingtoninstitute.org/policy-analysis/disagreements-hostages-loom-over-netanyahus-washington-trip)

(http://www.cicir.ac.cn/NEW/en-us/opinion.html?id=83a060e8-0d75-4a0e-ba68-31407475bef3)

(https://www.atlanticcouncil.org/blogs/new-atlanticist/what-to-expect-from-ursula-von-der-leyens-second-term/)

ارسال دیدگاه