اندیشکده راهبردی تبیین - سیاسی

محیط‌زیست از جمله موضوعاتی است که جنبه‌ی فانتزی و حاشیه‌ای خود را برای بسیاری از کشورهای جهان از دست داده است و تبدیل به یک موضوع مهم و اساسی برای سیاستمداران و سیاست‌گذاران شده است.

از واقعیت‌های برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)  این است که تحریم‌های اقتصادی، در مهمترین بُعد آن یعنی تحریم‌های بانکی، به صورت کامل رفع نشده‌اند. بار روانی تحریم‌ها علیه ایران در فضای بین‌المللی هنوز به قوت خود باقی است و بانک‌های اروپایی از ترس روبه‌رو شدن با جریمه‌های سنگین وزارت خزانه‌داری آمریکا، جرأت بر قراری ارتباط با بانک‌های ایرانی را ندارند. بر همین اساس پاسخ به انتظارات ایجاد شده در داخل ایران نسبت به رفع تحریم‌ها و حل مشکلات اقتصادی در کوتاه‌مدت امکان‌پذیر نخواهد بود. همچنین اِعمال تحریم‌های جدید و یا اعمال قوانینی در جهت خنثی کردن اثرات رفع تحریم‌ها در کنار سیاست‌ برخی از کشورهای منطقه به منظور کاهش قیمت نفت و عدم توجه به ظرفیت‌های درونی اقتصاد و همچنین عدم اصلاح نظام بانکی، افق روشنی را در به ثمر رسیدن برجام به نمایش نخواهد‌ گذاشت.

مراسم پیاده ­روی از نجف تا کربلا در اربعین حسینی که هر سال با استقبال بیشتری از سوی شیعیان و مسلمانان جهان روبرو می­شود، از زوایای مختلفی قابل بررسی است.

تقابل و تضاد بین ایران و آمریکا به دلیل خوی استکباری و سلطه‌طلبی این کشور در چهار حوزه‌ی تجربی-تاریخی، تمدنی-هویتی، اقتصادی-صنعتی و نهایتاً سیاسی-امنیتی، عمیقاً و منطقاً مانع از این می‌شود که فضای اعتماد بین این دو کشور شکل بگیرد. حجم بدعهدی‌ها و خدعه‌های آمریکایی علیه ایران و سایر ملل به‌اندازه‌ی کافی است تا اعتماد به آمریکا را بی‌نهایت غیرعقلانی و مخرب جلوه دهد.

سند راهبردی «استراتژی اتحادیه اروپا در قبال ایران پس از برجام» توسط کمیته امور خارجی پارلمان اروپا تهیه‌شده و جهت راهبردی این اتحادیه در قبال ایران، بعد از توافق هسته‌ای برجام را تعیین می‌کند.

تفکر قرآنی مقام معظم رهبری در سخنان ایشان پیش از انقلاب- که امروز با کتاب طرح کلی اندیشه‌های اسلامی در قرآن شناخته می‌شود- به بازخوانی مفهوم توحید در اندیشه اسلامی می‌پردازد و چشم‌اندازی مهم از توحید را به نمایش می‌گذارد. اصلی­ترین تاکید بر مفهوم توحید، عملی بودن تفکر توحیدی است که ابعاد مختلف زندگی را متأثر می­نماید.

روابط سیاسی ایران و آرژانتین در سال‌های اخیر، تا حد زیادی سینوسی بوده است. به نظر می‌رسد به دلیل گره در تحرکات سیاسی رسمی، فعالیت‌ اقتصادی می‌تواند زمینه‌ساز بهبود بلندمدت روابط دو کشور شود.

بزرگ‌ترین نشانه مثبت برای جمهوری اسلامی ایران در راستای وجود بستر مناسب برای افزایش ارتباطات و نفوذ در چچن را می‌توان در اجلاس اخیر چچن مشاهده کرد. اجلاسی که در آن از مراکز دینی تأثیرگذار عربستان، دعوتی به عمل نیامده و در پایان اجلاس نیز وهابیت فرقه‌ای انحرافی و خارج از مذاهب اهل سنت خوانده شد.

باوجود بهبود ظاهریِ روابط ایران و برخی کشورهای اروپایی، اما روابط سیاسی ایران و آلمان که در تاریخ روابط ایران و اروپا از استحکام بیشتری برخوردار بوده‌ است، در طول این مدت به اندازه‌ی بهبود رفت‌وآمدهای سیاسی هم تغییر نکرده است.

سابقه‌ی رفتار نامناسب دیپلمات‌ها و کارمندان کنسولگری خارجی مستقر در تهران و شهرهای مختلف به دلیل نوع فعالیت و اشتغال آن‌ها و نیز مزایا و مصونیت‌هایی که از آن برخوردارند به بدو تأسیس این‌گونه نهادها برمی‌گردد. وضعیت خاص این نهادها باعث می‌شود تا دولت جمهوری اسلامی ایران نتواند نظارت و کنترل جزئی بر فعالیت کارمندان آن‌ها داشته باشد و در موارد بروز خطا و رفتار نامناسب برخورد لازم را با کارمند خاطی به عمل آورد. اما بااین‌حال راه‌هایی وجود دارد که امکان مقابله در موارد لازم را فراهم می‌کنند و به دودسته‌ی راه‌های سیاسی و راه‌های حقوقی تقسیم‌بندی می‌شوند.

Noskhe Jadid

آخرین مطالب