عراق و بازی داعش و آمریکا

هر چند فؤاد معصوم رئیس جمهوری عراق، حیدر العبادی یکی از شخصیت‌های سیاسی عراق را مأمور تشکیل کابینه کرده است، اما به نظر نمی‌رسد که العبادی بتواند رأی اعتماد پارلمان عراق را کسب کند. لذا اگر فراکسیون‌های پارلمان سریعاً به یک جمع‌بندی برای تعیین نخست‌وزیر توافقی نرسند، ممکن است داعش از خلأ موجود برای حمله به اماکن مقدسه در عراق استفاده کند.

شدید حملات وحشیانه‌ی گروهک داعش به مناطق مسیحی‌نشین و ایزدی استان موصل در شمال عراق و همزمانی آن با حمله‌ی ارتش رژیم صهیونیستی به غزه، از وجود یک ارتباط سیاسی و امنیتی میان این دو رخداد حکایت دارد. داعش که اساساً یک گروهک تروریستی منطقه‌ای تلقی می‌شود، محصول مشترک  آمریکا، رژیم صهیونیستی ، انگلیس و عربستان است و رهبران آن سال‌ها زیر نظر موساد و سازمان سیا در فلسطین اشغالی آموزش جنگ شهری دیده‌اند. بر اساس اعترافات خانم هیلاری کلینتون وزیر خارجه‌ی سابق آمریکا، داعش بنا بر نیاز مشترک امریکا و اسرائیل شکل گرفته تا اهداف غرب را بنا بر ضرورت‌های خاورمیانه تأمین کند. ابوبکر البغدادی رهبر این گروه تروریستی سال‌ها با نام مستعار “الیوت شیمون” در فلسطین اشغالی دوره‌ی جنگ چریکی و روانی دیده و در کشتار اقلیت علوی، مسیحی و شیعه در سوریه نقش داشته است. مأموریت داعش در سوریه سرنگونی نظام بشار اسد و حمله به مراکز و پایگاه‌های حزب‌الله در مناطق القصیر و عرسال در مرز مشترک سوریه و لبنان بود اما تحرکات این گروهک با شکست مواجه شد. از آنجائی که یکی از ویژگی‌های داعش قدرت تحرک و جابجائی فوق‌العاده‌ی آن است، لذا این گروهک پس از تحمل شکست‌های سنگینی در سوریه، به دستور آمریکا سریعاً نیروهای خود را به شمال عراق منتقل کرد.

داعش ابتدا تلاش کرد تا به شهرهای مذهبی کربلاء، سامراء، نجف وکاظمین حمله کند اما فتوای آیت الله سید علی سیستانی مرجع تقلید عراق و بسیج عمومی برای مقابله با این گروهک، توطئه‌های داعش را نقش برآب ساخت. لذا حمله‌ی رژیم صهیونیستی به غزه و تهاجم داعش به موصل عراق و کشتار اقلیت ایزدی و مسیحی، در یک راستا قرار دارند زیرا هدف آن انحراف افکار عمومی از جنایات ارتش رژیم اسرائیل در غزه به سمت عراق بود. در طول دو ماه حمله‌ی داعش به مردم مسیحی، سنی، ایزدی و شیعه در شمال عراق، غرب و آمریکا هیچگونه واکنشی از خود نشان ندادند اما با گسترش موج اعتراضات مردمی نسبت به سیاست‌های غرب در خصوص جنایات اسرائیل و داعش، آمریکا به بحران امنیتی عراق ورود کرد. از سوی دیگر بروز اختلافات سیاسی میان طیف‌های مختلف عراق بر سر تعیین نخست‌وزیر پیشنهادی، خلأ سیاسی را در عراق تشدید کرد که این امر موجب بروز شکاف میان اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق شد. به همین دلیل داعش از خطوط ترسیم شده‌ی آمریکا و غرب تجاوز کرد و به سمت منطقه‌ی اربیل در اقلیم کردستان حمله کرد و از این زمان بود که آمریکا برای دورکردن شبهه‌ی ارتباط خود با داعش وارد عمل شد.

حمله‌ی نیروهای آمریکا به داعش هرچند شکلی و ظاهری است اما با هدف نابودی این گروهک صورت نگرفته بلکه این حملات صرفاً برای دور کردن داعش از اقلیم کردستان انجام شده است. به همین دلیل اکنون عراق با دو چالش عمده‌ی امنیتی و سیاسی مواجه است و این دو چالش می‌تواند عراق را به سمت یک بحران فراداخلی مواجه کند. اختلاف نوری المالکی نخست‌وزیر و فواد معصوم رئیس جمهوری پیرامون تفسیر قانونی شیوه‌ی تشخیص فراکسیون اکثریت پیروز در انتخابات اخیر پارلمانی، تعیین نخست‌وزیر را  با مشکل مواجه ساخته است. هر چند فؤاد معصوم رئیس جمهوری عراق، حیدر العبادی یکی از شخصیت‌های سیاسی عراق را مأمور تشکیل کابینه کرده است، اما به نظر نمی‌رسد که العبادی بتواند رأی اعتماد پارلمان عراق را کسب کند. لذا اگر فراکسیون‌های پارلمان سریعاً به یک جمع‌بندی برای تعیین نخست‌وزیر توافقی نرسند، ممکن است داعش از خلأ موجود برای حمله به اماکن مقدسه در عراق استفاده کند و این امر بحران عراق را از سطح داخلی به سطح منطقه گسترش دهد.

ارسال دیدگاه