گفتگو/

بررسی جنگ در سوریه در گفتگو با حسین رویوران

گروه منطقه‌ای اندیشکده‌ی راهبردی تبیین، در گفتگو با حسین رویوران، کارشناس مسائل منطقه، به تحلیل و بررسی احتمال وقوع جنگ در سوریه پرداخت که تفصیل این مصاحبه در زیر تقدیم خوانندگان و علاقه‌مندان گرامی می‌گردد.

– با توجه به حوادث اخیر سوریه و ایرادهای مبنی براستفاده ارتش سوریه از سلاح شیمیایی، آیا شما احتمال حمله غرب و آمریکا به سوریه را می‌دهید؟ اگر احتمال می‌دهید چه کشورهایی در دوطرف جنگ وجود دارند و حجم درگیری در سوریه آیا به منطقه و فرامنطقه کشیده می‌شود یا نه؟ اگر معتقد به جنگ نیستید چطور می‌توانیم با فرآیند دموکراتیک از این بحران عبور کنیم؟ نقش انتخابات 2014 سوریه را چطور می‌توانید در این راستا ارزیابی کنید؟

 

– البته این شیش هفت تا سئوال شد.

– اگر لطف بکنید ممنون می‌شویم.

 

– ببینید من تصور می‌کنم غرب همین الان در حال جنگ با سوریه اون هم بصورت نیابتی است. ارتش ترکیه و برخی گروههای اردن و لبنان و عربستان و قطر اعلام جنگ دادند. لذا اتفاقی که الان در سوریه است، چیزی جز جنگ نیست. این یک. آیا آمریکا بصورت مستقیم وارد جنگ می‌شود. من تصور می‌کنم غرب دنبال سقوط نظام اسد است. و تمام این تلاشها و تدبیرات در دوسال و نیم گذشته برای سرنگونی این نظام هست. اما موفق نشده. الان آیا از طریق پرتاب چند تا موشک کروز می‌تواند نظام را ساقط بکند؟ قطعا نه. آمریکا تا زمانی که عملیات زمینی انجام ندهد، امکان سقوط این نظام وجود ندارد. لذا حمله‌ی زمینی وجود نخواهد داشت. این اولا.بحث دوم اینکه پرتاب موشکهای کروز چه تاثیری خواهد داشت؟ این کار بخشی از امکانات دولت را از بین خواهد برد و چون بخشی از امکانات دولت را از بین می‌برد یک تعادل میدانی ایجاد می‌کند و فرصتی برای مخالفان سوریه به تصور آمریکا ایجاد خواهد کرد برای اینکه کار را یکسره کنند ولی من تصور می‌کنم با حمله موشکی هم این بدست نخواهد آمد.

چه کشورهایی در این شرکت می‌کنند؟ در عملیات موشکی نیاز به مشارکت کشورهای مختلف خیلی نیست. در عملیات هوایی ممکنه انگلیس در کنار آمریکا باشد و از پایگاههای ترکیه هم استفاده بشود اما در عین حال من تصور می‌کنم در اینجا روسیه سکوت نخواهد کرد و امکانات نظامی به سوریه خواهد داد که بحث موشک و پرتاب آن را پرهزینه بکند برای غربی ها.

در اینجا ایران قطعا از دولت سوریه حمایت خواهد کرد و سکوت نخواهد کرد. چه کار می‌شود؟ این به تصمیم‌گیری‌های که گرفته می‌شود خواهد داشت.

– پس شما قائل به جنک هستید دیگر آقای دکتر؟

 

– نه من  به نفی جنگ زمینی . . .

– یعنی شما گزینه جنگ را محتمل می‌دانید؟ درسته؟

 

– بله، ببینید من تصورم بر این است که جنگی اتفاق نمی افتد و آمریکا برای باج گیری و امتیاز گرفتن برای مخالفان در ژنو 2 خیلی کارها را انجام می‌دهد. ولی گزینه من بین عدم امکان جنگ  و امکان  جنگ بسیار محدود هست.

– نقش انتخابات 2014 را در این زمینه چطور می‌بینید؟

 

– ببنید در ژنو 2 ماندن اسد تا 2014 مورد توافق قرار گرفته است و این داستان یک داستان توافق شده است. اما آمریکا خواهان عدم کاندیداتوری اسد هست و اسد خواهان نامزدی در انتخابات و اینکه صندوق ملاک باشد. این مورد همچنان بین این دو مورد اختلاف است.

– خیلی ممنونم آقای دکتر از حسن همکاری شما انشاالله بتوانیم در گزارشات بعدی از تجربیات شما استفاده کنیم. ممنون. خداحافظ شما.

ارسال دیدگاه