خروج ناو آمریکایی از سواحل سوریه

ناو هواپیمابر یو اس اس آیزنهاور که گنجایش استقرار هزاران نیروی نظامی را در خود دارد به منظور آمادگی نظامی آمریکا برای مداخله نظامی در سوریه در صورت استفاده از تسلیحات شیمیایی توسط «بشار اسد» به نزدیکی سوریه اعزام شده بود اما با کاهش تنش طی روزهای گذشته به این ناو دستور داده شد که عقب نشینی کند.

ناو هواپیما بر یو اس اس آیزنهاور که گنجایش استقرار هزاران نیروی نظامی را در خود دارد به منظور آمادگی نظامی آمریکا برای مداخله نظامی در سوریه در صورت استفاده از تسلیحات شیمیایی توسط «بشار اسد» به نزدیکی سوریه اعزام شده بود اما با کاهش تنش طی روزهای گذشته به این ناو دستور داده شد که عقب نشینی کند.

شبکه راشا تودی گزارش داد که آمریکا دو ناو هواپیمابر خود را که به سواحل سوریه اعزام کرده بود از این منطقه خارج کرد.

براساس این گزارش، ناو «یو اس اس آیزنهاور» و ناو «یو اس اس ایو جیما آفیبیوس» و 2500 تفنگدار دریایی آن که در سواحل سوریه مستقر شده بودند فراخوانده شدند.

کارشناسان با توجه به استقرار سامانه موشکی پاتریوت در ترکیه و موضع گیری کشورهای ایران و روسیه علیه این اقدام، عقب نشینی دو ناو هواپیمابر ایالات متحده از سواحل سوریه را تلاش اوباما برای کاهش تنش و حساسیت ارزیابی می کنند.

لازم به ذکر است خبر اعزام یک گروه کشتی روسی شامل دو ناو جنگی، یک تانکر و یک کشتی اسکورت نیز می تواند دلیلی بر عقب نشینی دو ناو هواپیمابر آمریکایی برای کاهش تنش در منطقه سوریه و عدم تمایل دولت اوباما بر آغار درگیری های نیروهای خارجی در سوریه باشد.

خروج ناوهای آمریکایی از منطقه احتمال عدم اقدام نظامی ایالات متحده علیه دولت سوریه را در شرایط فعلی افزایش داده و به نظر می رسد دولت آمریکا تنها به دنبال حمایت مالی و تسلیحاتی از معارضان سوری است بطوریکه روز گذشته نخست‌وزیر انگلیس اعلام کرد که کشور متبوعش و شماری از کشورهای غربی دیگر با هدف حمایت نظامی از معارضان مسلح موضوع لغو تحریم صدور سلاح به سوریه را بررسی می‌کند.

این در حالی است که سلاح های کشورهای غربی و آمریکا پیش از این ازطریق عربستان و قطر در اختیار معارضین سوری قرار می گرفت چراکه کمیته تحقیقاتی کنگره آمریکا که فروش جهانی تسلیحات این کشور را بررسی می کند، در جدیدترین گزارش خود توجه ویژه ای به تزریق تسلیحات به کشورهای عربستان سعودی، امارات، قطر و… داشته و نوشته است: توافق های تسلیحاتی آمریکا با عربستان سعودی فوق العاده بوده اند و یکی از بزرگ ترین توافق های آمریکا با جهان در حال توسعه در سال 2011 بوده است.

ارسال دیدگاه