دخالت آشکار مرسی در امور سوریه

تناقض در اظهارات رئیس جمهور مصر و دوگانگی و تشتت در مواضع وی نشان می‌دهد مرسی از سویی به دنبال کسب اعتبار منطقه‌ای و بین المللی است و از طرف دیگر حاضر به دست شستن از گرایش‌های اخوانی و سلفی خود نیست. بطوری که با حمایت خود از سلفی‌های تندرو خواستار تشدید ناآرامی‌ها و خشونت‌ها در سوریه می‌باشد.

بر اساس این سند، محمد مرسی در نامه ای به شیخ محمد ریاض الشقفه مسئول اخوان المسلمین سوریه از وی خواسته است دفاتر اخوان را در این کشور افتتاح و فعالیت این گروه را برای سرنگونی نظام سوریه و جایگزین کردن نظامی به جای آن – که به زعم مرسی، شعار اسلام و حکومت اسلامی (سلفی تندرو) را سر داده – ایجاد کند. مرسی در این نامه به صراحت، با افشای نیت خود برای روی کار آمدن سلفی های تندرو در سوریه، از گروه اخوان المسلمین که گروهک تروریستی جبهه النصره وابسته به آن است، خواسته است به ناآرامی ها و خشونتها در سوریه دامن بزند تا دخالت آشکار خود را در امور سوریه بیش از پیش نشان دهد.

این در حالیست که قدرت گرفتن جبهه‌ النصره، منشعب از گروه القاعده در سوریه می‌تواند به یک جنگ طولانی و ویرانگر با غرب و اسرائیل بیانجامد.

باید گفت این گروه عامل بسیاری از بمب‌گذاری‌های هولناک ماه‌های گذشته در دمشق و حلب بوده است. به گزارش رویترز فقط در یکی از روزهای ماه نوامبر سال ۲۰۱۲ این گروه عامل اجرای ۴۵  حمله و عملیات نظامی در دمشق، حمص و درعا بوده است. از جمله در یکی از عملیات انتحاری  این گروه ۶۰ نفر کشته شدند.

اعضای جبهه‌ النصره به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که هدف آنها برپائی نظام اسلامی است. چنین دیدگاهی بسیاری از سوری‌ها از جمله اقلیت‌های قومی و دینی این کشور از قبیل مسیحی‌، علوی‌، شیعه ‌و بسیاری از پیروان اهل سنت را  نگران کرده که از روی کار آمدن رژیمی چون طالبان افغانستان در کشورشان بیم دارند.

علیرغم اینگونه اقدامات جبهه النصره و دیگر معارضین سوری که از حمایت های مالی و تسلیحاتی کشورهای غربی و عربی بهره می برند، رئیس جمهوری مصر تاکید کرد:‌ “اولویت ما در قبال سوریه متوقف کردن خشونت‌ها و کمک به آوارگان این کشور است.” رئیس جمهوری مصر همچنین اعلام کرد: “ما مخالفت با هرگونه دخالت نظامی خارجی در سوریه را که به کشته شدن بیشتر مردم این کشور می‌انجامد، جزو اولویت‌های اساسی‌ خود قرار داده‌ایم.”

تناقض در اظهارات رئیس جمهور مصر و دوگانگی و تشتت در مواضع وی نشان می دهد مرسی از سویی به دنبال کسب اعتبار منطقه ای و بین المللی است و از طرف دیگر حاضر به دست شستن از گرایش های اخوانی و سلفی خود ندارد. بطوری که با حمایت خود از سلفی های تندرو خواستار تشدید ناآرامی ها و خشونتها در سوریه می باشد.

ارسال دیدگاه