کمک تسلیحاتی فرانسه و انگلیس به معارضین سوری

با افزایش احتمال گفتگوهای معارضان سوری با دولت بشار اسد، غربی‌ها با ارسال کمک‌های تسلیحاتی، امید دست‌یابی به موفقیت‌های بیشتری را توسط شورشیان سوری دارند تا در این بین معارضین سوری با امتیازگیری از دولت بشار اسد، به نوعی با دست برتر وارد این مذاکرات شوند.

به گزارش فارس، «لوران فابیوس» وزیر خارجه فرانسه هفته گذشته رسما اعلام کرد که کشورش به همراه انگلیس تلاش می‌کند که محدودیت ارسال سلاح به سوریه به نفع مخالفان دولت لغو شود، اما اگر این محدودیت‌ها هم برطرف نشود، این دو کشور مستقیما وارد عمل می‌شوند.

«فرانسوا اولاند» رئیس‌جمهور فرانسه، «دیوید کامرون» نخست‌وزیر انگلیس و «ویلیام هیگ» وزیر خارجه انگلیس هم طی روزهای گذشته اظهارات مشابهی داشته و اعلام کرده‌اند که ممکن است انگلیس و فرانسه بدون تائید اتحادیه اروپا، ارسال سلاح به سوریه را آغاز کنند.

در این میان به نظر می رسد با افزایش احتمال گفتگوهای معارضان سوری با دولت بشار اسد، غربی ها با ارسال این کمک ها  امید به دست یابی موفقیت های بیشتری توسط شورشیان سوری دارند تا در این بین معارضین سوری با امتیازگیری از دولت بشار اسد، به نوعی با دست برتر وارد این مذاکرات شوند. بنابراین این کمک ها در جهت افزایش فشار به دولت سوریه و تغییر رویکرد بشار اسد ارزیابی می گردد.

از سوی دیگر کشورهای غربی هیچ‌گونه تمایلی به بازگشت آرامش به سوریه را ندارند اما بدلیل حمایت کشورهای قدرتمندی نظیر ایران، روسیه و چین از بشار اسد و همچنین احتمال خطر برای رژیم صهیونیستی از سوی جریان مقاومت از دخالت مستقیم نظامی در سوریه و اجرای سناریوی لیبی خودداری نموده اند و تمایل بیشتری به سمت حمایت از تروریست‌های فعال در سوریه دارند.

باید گفت تنها در صورت عدم حمایت تسلیحاتی محور غربی-عربی از معارضین سوری و تسریع در روند مذاکرات احتمال خاتمه یافتن بحران در این کشور وجود خواهد داشت اما در صورت ادامه درگیری ها تنها راهکار باقی مانده، مقاومت همه جانبه ارتش سوریه در برابر معارضین خواهد بود که این موضوع طولانی تر شدن بحران در سوریه را در پی خواهد داشت.

ارسال دیدگاه