فرصت‎ها و تهدیدهای نظام ریاستی جدید ترکیه در گفتگو با ضیاء یلماز

سیاست‎های اردوغان در مقابل اسرائیل، منافقانه است. هیچ وقت با اسرائیل دعوا نداشته است، فقط در میدان‎های تجمعات تبلیغاتی علیه اسرائیل شعار می‎دهد. مبادلات تجاری ترکیه و اسرائیل در 10 سال گذشته 4 برابر شده، همکاری‎های نظامی قطع نشده...

عوامل مؤثر بر انتخابات و پیش‎بینی انتخابات آتی ترکیه

 

-با سلام. به نظر شما، شرایط سیاسی کنونی ترکیه به چه صورت است؟ نظام ریاستی جدید ترکیه در چه مرحله‎ای‎ست؟

 

– در مورد نظام ریاستی جدید،  باید اشاره نمود که هنوز قانون اساسی ترکیه را تغییر نداده‎اند. هنوز نظام اجرایی ترکیه، به صورت ریاست‎جمهوری و نخست‎وزیری است، یعنی سیستم، سیستم پارلمانی‎ست. هنوز آن چیز که مورد نظر آقای اردوغان بود، یعنی سیستم ریاستی، محقق نشده است. در واقع دو سوم رأی پارلمان را نداشت تا بتواند قانون اساسی را تغییر دهد و اختیارات ریاست‎جمهوری را بیشتر کند.

الآن قصد دارد بعد از اینکه انتخاب شد، چون اکثریت پارلمان از حزب خود اوست و هیئت دولت تحت کنترل خودش خواهد بود و نخست‎وزیر انتخابی، نزدیک‎ترین و مطیع‎ترین فرد به او خواهد بود، می‎خواهد این را عملاً برای مدتی اِعمال کند تا اگر بعداً فرصت پیدا کرد و در پارلمان نیز، دو سوم کرسی‎ها را به دست آورد یا با احزاب دیگر به توافق رسید، آن تغییرات در قانون اساسی را انجام دهد. پس هنوز آن تغییرات را انجام نداده است؛ ولی با وجود این که هنوز قانون اساسی اجازۀ سیستم ریاستی را نمی‎دهد، در همین مبارزات انتخاباتی آشکارا اعلام می‎کرد که من مثل رئیس‎جمهور قبلی نخواهم بود. حتی در جلسات کابینه شرکت خواهم کرد. یک کمیسیون 400 نفرۀ مشورتی تشکیل خواهم داد، یعنی این‎طور برداشت می‎شود که یک مجلس موازی، یا یک دولت موازی تشکیل خواهد داد. در حالی که در سیستم ریاست‎جمهوری ترکیه، قانون اساسی چنین چیزی را پیش‎بینی نکرده است. همچنین گفته است که از اختیارات محدودی که قانون اساسی به او داده است، حداکثر استفاده را خواهد کرد.

– منافع شکل‎گیری قانون اساسی جدید در ترکیه، و یا احیاناً تهدیدهای آن چیست؟

 

– می‎دانید که در سیستم فعلی، نخست‎وزیر باید از مجلس رأی اعتماد بگیرد. ولی در سیستم ریاستی، رئیس‎جمهور بالاتر از پارلمان قرار می‎گیرد. وقتی رئیس‎جمهور از پارلمان رأی اعتماد نمی‎گیرد و بازخواست نمی‎شود، می‎تواند خودسرانه هر تصمیمی بگیرد و هر کاری را انجام دهد. البته نه مثل رئیس‎جمهور امریکا، بلکه مثل رئیس‎جمهور فرانسه، که هم سیستم پارلمانی است و هم سیستم ریاستی.

– برآورد شما از انتخابات آتی ترکیه به چه صورت هست؟

 

– به نظر من، اردوغان انتخابات را می‎برد. آن هم با هیاهویی که او راه انداخته است! به علاوه علی‎رغم اینکه تمام احزاب مخالف نیز متحد شدند، رقیب قوی هم ندارد. چون حربه‎هایی در دست دارد و عواملی پشتوانۀ اوست که انتخابات را می‎برد.

– عواملی که در پیروزی او نقش دارند چیست؟

 

– سه سال است که در ترکیه، تعصبات مذهبی را تقویت کرده است، عمداً هم این کار را کرده است، چون به نفعش است. اکثریت جمعیت ترکیه را اهل تسنن تشکیل می‎دهند و برای اینکه این اکثریت سنی و آراء ایشان را به طرف خود جذب کند، باید مسئله‎ای را مطرح بکند که رقبایش نمی‎توانند آن را مطرح نمایند، حالا یا ملاحظاتی دارند یا نمی‎خواهند آن تعصبات مذهبی در ترکیه مطرح شود. چون از ابتدای تشکیل جمهوری ترکیه اصلاً معمول نبود که کسی بیاید و هنجارهای اجتماعی را بشکند. اردوغان آدم نترسی است و این کار را انجام داد. رسیدن به قدرت را به حفظ هنجارهای اجتماعی ترجیح داد. این هنجارهای اجتماعی چیست؟ یکی از آن‎ها این بود که مذهب را مطرح نمی‎کردند، یعنی مطرح کردن تعصبات مذهبی یا طرفداری از یک مذهب در ترکیه رایج نبود؛ البته منظورم از مذهب، مذهب دینی نیست، منظورم سنی‎گری در مقابل عربی‎گری است؛ یا مذهب‎گرایی در مقابل لائیک‎ها، سکولارها، علوی‎ها. این جور شما برداشت بفرمایید. اولین بار 3 سال قبل وقتی قضیۀ سوریه شروع شد، اردوغان به حربۀ مذهب تکیه کرد و موفق هم شد، چون بالاخره تعصبات مذهبی مردم را تحریک کرد و میوۀ آن را نیز چید. مردم آماده هستند و نسبت به مذهب حساسند، به خصوص اینکه سابقۀ تاریخی هم در تعصبات مذهبی دارند. او از این حربه استفاده کرد و در این مبارزات انتخاباتی ریاست‎جمهوری هم از این حربه حداکثر استفاده را برد.

به عنوان مثال وقتی می‌خواهد بگوید من سنی‎ام، سنی‎ها به من رأی دهید، در یک تجمع انتخاباتی می‎گوید: آقای احسان اوغلو! من آشکارا می‎گویم سنی هستم؛ تو هم اگر مردی بگو که علوی‎ام! سه روز پیش این حرف را در یک میدان زده است. این خیلی خطرناک است. در ترکیه سابقه نداشته که یک سیاست‎مدار، مذهبش را مطرح بکند. یا به نمایندۀ کردها می‎گوید: آقای صلاح‎الدین دمیرتاش! من می‎گویم که من ترک هستم، تو هم می‎توانی بگویی که من کرُد هستم؟! یعنی می‎خواهد بگوید که ای مردم! یکی از کاندیداها کُرد است و دیگری علوی! آقای احسان اوغلو هم کاندیدای سنی‎ها نیست، کاندیدای علوی‎هاست. به مخاطبان خودش پیغام می‎دهد دیگر، آن هم خیلی زیرکانه.

یا مثلاً استفاده از نقطه‎ضعف‎های شخصی طرف مقابل. مثلاً پدر احسان اوغلو به مصر مهاجرت کرده بود و احسان اوغلو در مصر به دنیا آمده است. به او می‎گوید: تو که پدرت مبارز بود و تبعید شد و به مصر رفت، تو از پدر مبارزت خجالت نمی‎کشی که کاندیدای فلانی‎ها شده‎ای؟ یعنی مطرح کردن مسائل شخصی!

یا اینکه طرف مقابل، اشتباهی می‎کند یا در گذشته اشتباهاتی کرده است، مثلاً اشتباهات اخلاقی (البته منظورم فساد اخلاقی نیست)، این‎ها را مطرح می‎کند برای اینکه به قدرت برسد؛ ولی این حرف‎ها سطح مبارزات انتخاباتی را پایین آورده است.

عامل دیگر اینکه رسانه‎ها دست اوست. هر کس را که در مقابلش بایستد تهدید می‎کند. البته نه تهدید نظامی و جانی؛ به هر حال هر کدام از این رسانه‎ها ضعف‎های مالی دارند. یا مثلاً صاحبان رسانه‎ها، معمولاً صاحبان سرمایه هم هستند. این‎ها معمولاً در دارایی‎هایشان نقاط ضعفی پیدا می‎شود. از این طریق به آن‎ها فشار می‎آورد که شما این همه ضعف دارید و من پدرتان را درمی‎آورم! یا مثلاً مناقصه‎ها و مزایده‎ها را هم به آن‎ها نمی‎دهد که شرکت کنند. یعنی به صورت غیر مستقیم، رسانه‎ها را هم اسیر کرده است. یعنی مخالفین به طور خیلی محدود صاحب رسانه‎اند و فقط چند کانال تلویزیون توانستند به نفع مخالفین در مقابلش مقداری تبلیغ بکنند.

یکی دیگر از عوامل اینکه الآن در قدرت است و علی‎رغم این، وارد مبارزات انتخاباتی شده است، یعنی به عنوان نخست‎وزیر. استعفا نداده و هنوز هم از عنوانش و امکانات دولتی استفاده می‎کند. در واقع تمام امکانات وزرا، ادارات و امکانات دولتی در اختیارش است. در مقابل، مخالفینش هیچ یک چنین امکاناتی ندارند.

– به نظر شما سیاست‎های منطقه‎ای خود را به همین شکل سابق پیش خواهد برد؟

 

– شاید شدیدتر هم بکند.

– مخصوصاً در نوع ارتباطش با اسرائیل.

 

– ببینید، می‎دانید که سیاست‎های اردوغان در مقابل اسرائیل، منافقانه است. هیچ وقت با اسرائیل دعوا نداشته است، فقط در میدان‎های تجمعات تبلیغاتی علیه اسرائیل شعار می‎دهد. مبادلات تجاری ترکیه و اسرائیل در 10 سال گذشته 4 برابر شده، همکاری‎های نظامی قطع نشده، همکاری‎های اطلاعاتی و ارتباطات ماهواره‎ای و سپر موشکی، تازه ایجاد شده است. همکاری‎های ترکیه و اسرائیل در مجامع بین‎المللی هنوز ادامه دارد. اصلاً بدون تأیید ترکیه، اسرائیل نمی‎توانست عضو OECD (سازمان همکاری‎های اقتصادی و توسعۀ اروپا) شود. اگر ترکیه از حق وتوی خود استفاده می‎کرد، اسرائیل نمی‎توانست عضو OECD شود. یا مثلاً همکاری اسرائیل با ناتو همیشه بود، ولی برای اینکه به آن رسمیت ببخشند نیاز به تأیید ترکیه بود و ترکیه تأیید کرد. در واقع ترکیه اجازه داد که اسرائیل به عنوان همکار ناتو، در تمام مانورهای نظامی شرکت بکند. یعنی همکاری و ارتباط ترکیه و اسرائیل هیچ‎گاه قطع نشد؛ یا حتی زمان اردوغان چند برابر شد. حالا این که در تجمعات انتخاباتی علیه اسرائیل شعار می‎دهد، دارد مردم ترکیه را فریب می‎دهد.

– این که فرمودید ممکن است رفتارهای منطقه‎ای‎اش شدیدتر شود، یعنی ممکن است به داعیۀ اسلام‎گرایی‎اش قوت دهد و این که یک کشور قطب (یا به عبارت بهتر ابزاری برای بازی غرب) باشد را شدت بخشد؟

 

– این که ترکیه در سوریه شکست خورد و در عراق هم با شکست روبرو شد، به هر حال می‎خواهد هر جور شده است این را جبران بکند. یعنی نمی‎تواند از سوریه و عراق چشم‎پوشی بکند. به خاطر همین می‎خواهند هر جور شده اهرم فشاری در دست داشته باشند و بتوانند به این دو کشور فشار بیاورند تا دوباره ارتباطات قبلی و منافعی که در این دو کشور داشتند، به دست بیاورند. خب این البته به تغییرات جدیدی در منطقه نیاز دارد. مثلاً اینکه داعش به منطقۀ کردستان عراق و اربیل حمله کرد، این خیلی خوشایند ترکیه نبود. ترکیه می‎خواست هم داعش باشد، هم بارزانی را داشته باشد. یعنی از هر دوی آن‎ها به عنوان اهرم فشار علیه عراق استفاده بکند. یا مثلاً از بمباران دیشب هواپیماهای امریکایی خیلی خوشحال نیست. معاون نخست‎وزیر، آقای مهمت شاهین ابراز ناراحتی هم کرد و گفت این که امریکا بیاید و تجهیزات داعش را بمباران کند، راه چاره نیست. از این طریق نمی‎تواند آن‎ها را از بین ببرد. یا وقتی از وزیر امور خارجۀ ترکیه سؤال می‎شود که نظرتان راجع به داعش چیست؟ می‎گوید داعش که خودبه‎خود به وجود نیامد، داعش در مقابل فشارها و ظلم‎هایی که به سنی‎های منطقه در سوریه و عراق شد و به عنوان عکس‎العمل نسبت به آن‎ها به وجود آمد. در واقع حقانیت داعش را تأیید می‎کند. این‎ها به این راحتی از داعش دست ‎نمی‎کشند. در مقابلِ جبهۀ مقاومت هر کاری که، هر توطئه‎ای که بدانند و حتی حدس بزنند به نفع ترکیه نتیجه می‎دهد، وارد آن خواهند شد.

– از شما ممنونیم آقای یلماز.

 

– خواهش می‎کنم.

ارسال دیدگاه