بازی چند سطحی در برابر تک سطحی

این مسائل بخشی از بازی چند سطحی و دیپلماسی چندلایه جبهه غرب علیه جمهوری اسلامی ایران است که قبل از هر چیز بهانه بودن مسئله هسته‌ای و حقوق بشری ایران را نمایان‌تر می‌کند. برکت مذاکرات هسته‌ای و اقدامات اخیر جبهه‌ی استکبار، بدون شک موجب ملموس‌تر شدن دشمنی استکبار با نظام مقدس جمهوری اسلامی و به تبع آن بالا رفتن ظرفیت فکری ملت ایران خواهد شد.

پس از اتخاذ رویکرد جدید سیاست خارجی و دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و آغاز مذاکرات هسته ای ایران با کشورهای 1+5 که منجر به توافق ژنو شد؛ تقریبا بر تمامی کسانی که در طول این چند سال نظاره‌گر منازعه ایران و آمریکا بودند کاملا بدیهی و روشن بود که طرف غربی، خاصه ایالات متحده آمریکا، بازی با ایران را در سطح پرونده هسته‌ای نگه نخواهد داشت و آنرا به سطوح دیگر از جمله مسئله حقوق بشر، تروریسم و موشک‌‎های بالستیک خواهد کشاند.

جمهوری اسلامی ایران با تفکیک مذاکره موضوعی از مذاکره فراگیر، این مذاکرات را محدود به موضوع هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران دانست و بر همین اساس با طرف مقابل به توافقی دست پیدا کردند که بر اساس آن پس از طی یک دوره راستی آزمایی توسط ایران و انجام یک سری اقدامات شفافیت طلبانه و اعتماد ساز، با لغو کلیه تحریم‌های هسته‌ای ضدایرانی، پرونده‌ی جمهوری اسلامی از شورای امنیت به آژانس بین المللی انرژی اتمی بازگردد.

رهبر معظم انقلاب که به نقشه‌ی آمریکایی‌ها واقف بودند؛ در خلال مذاکرات هسته‌ای با در دست گرفتن ابتکار عمل و خلع سلاح دشمن در این زمینه در تاریخ 19 دی امسال در دیدار با مردم قم فرمودند:

«بنده عرض مي‌كنم هر كس ديگرى [هم‌] درباره‌ى حقوق بشر حرف بزند، آمريكايى‌ها حق ندارند درباره‌ى حقوق بشر حرف بزنند؛ [چون‌] دولت آمريكا بزرگ‌ترين نقض‌كننده‌ى حقوق بشر در دنيا است؛ نه [فقط] ديروز، [بلكه] همين امروز، همين حالا؛….. ما مدّعى نظام ايالات متّحده‌ى آمريكا و بسيارى از دولتهاى غربى هستيم، به‌خاطر نقض حقوق بشرى كه آنها انجام مي‌دهند. ما مدّعى هستيم، ما از آنها سؤال مي‌كنيم، ما گريبان آنها را مي‌گيريم در پيشگاه دادگاه افكار عمومى دنيا؛ و آنها جوابى ندارند.»

اما همانطور که پیش بینی می‌شد، دیری نپایید که طرف مقابل در حین مذاکرات هسته‌ای با ایران در راستای نیل به توافق جامع، هجمه گسترده‌ای را با تمرکز بر وضعیت حقوق بشر در ایران و توان دفاعی ایران به راه انداخت. بی جهت نبود که زلمای خلیل زاد دیپلمات کهنه کار و صاحب نفوذ آمریکایی اخیرا در تحلیلی که در نشریه آمریکایی «نشنال اینترست» منتشر شد، مدعی شد که اگر ایران همه‌ی کارهایی که ما گفتیم را انجام بدهد یک سری تحریم‌ها هم چنان باید به خاطر بحث «حقوق بشر» و «حمایت از تروریسم» باقی بماند. اظهاراتی که با ادبیات دیگر بارها توسط جان کری و وندی شرمن تکرار شد.

هجمه تمام عیاری که طرف غربی در سطح حقوق بشر به راه انداخته است؛ در یک ماه اخیر دارای مصادیق متعددی است از جمله؛

– انتشار گزارش حقوق بشری آمریکا که در بخشی از آن به وضعیت حقوق بشر ایران پرداخته شده است.

– گزارش بان کی مون با موضوع حقوق بشر در ایران.

– انتشار گزارش جدید احمد شهید.

– انتشار گزارش سازمان حقوق بشر ایران در لندن.

– سفر اشتون به تهران و دیدار با برخی فعالان فتنه و فعالان به اصطلاح حقوق بشر در ایران.

– بیانیه نشست اخیر وزرای خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل و تاکید بر احتمال وضع تحریم‌های جدید علیه ایران به دلایل حقوق بشری.

– و …

در کنار این مصادیق، اظهارنظرهای فراوانی نیز از سوی طرف‌های غربی پیرامون وضعیت حقوق بشر ایران طی یک ماه اخیر صورت گرفته است. همه ی این مسائل بخشی از بازی چند سطحی و دیپلماسی چندلایه جبهه غرب علیه جمهوری اسلامی ایران است که قبل از هر چیز بهانه بودن و ابزاری بودن مسئله هسته‌ای و حقوق بشری ایران را نمایان‌تر می‌کند. برکت مذاکرات هسته‌ای و اقدامات اخیر جبهه‌ی استکبار، بدون شک موجب ملموس‌تر شدن دشمنی استکبار با نظام مقدس جمهوری اسلامی و به تبع آن بالا رفتن ظرفیت فکری ملت ایران خواهد شد.

انتظار آن می‌رود تصمیم گیران و تصمیم سازان دیپلماسی دولت با هوشیاری تمام و اهتمام به خطوط قرمز ترسیمی ج.ا.ا از چند سطحی شدن بازی با استکبار جلوگیری کرده و با درایت هر چه بیشتر، مذاکرات هسته‌ای را با تاکید بر حفظ حقوق مسلم ملت ایران پیگیری نماید.

ارسال دیدگاه