مذاکرات آلماتی

مذاکرات آلماتی در حالی برگزار می‌شود که شرایط داخلی و بین‌المللی طرف‌های مذاکره کننده دستخوش تغییرات مهمی شده است. به طوری که طرف‌های غربی در فاصله مذاکرات مسکو تا کنون به دنبال افزایش فشار علیه جمهوری اسلامی از طریق اعمال تحریم‌های مختلف بوده‌اند...

مذاکرات ایران و گروه 1+5 قرار است ساعت 13 سه‌شنبه در هتل ریکسوس آلماتی برگزار شود و احتمال دارد این دور از مذاکرات در روز چهارشنبه نیز ادامه یابد.

مذاکرات آلماتی در حالی برگزار می شود که شرایط داخلی و بین المللی طرف های مذاکره کننده دستخوش تغییرات مهمی شده است. بطوری که طرف های غربی در فاصله مذاکرات مسکو تا کنون به دنبال افزایش فشار علیه جمهوری اسلامی از طریق اعمال تحریم های مختلف بوده اند. این در حالی است که با توجه به تغییر کابینه اوباما، ایالات متحده به نوعی مدعی سیاست های جدیدی در مورد برنامه هسته ای ایران است. اما در طرف دیگر ایران از سویی توانسته است به همراه چین و روسیه استقامت خوبی در مورد قضیه سوریه از خود نشان دهد و از سوی دیگر در بعد داخلی حضور پرشور مردم در راهپیمایی 22 بهمن و حمایت های مردم از حقوق هسته ای کشور و همچنین رونمایی از دستاوردهای جدید هسته ای و ذخایر و معادن اورانیوم از جمله مسایل مهمی است که در روند مذاکرات آتی تاثیر گذار خواهد بود.

اما گمانه زنی ها حاکی از آن است که غربی ها بسته جدیدی را در مذاکرات آلماتی ارائه خواهند کرد. اگرچه به نظر می رسد این بسته جدید که بر مبنای افزایش فشارهای بین المللی علیه ایران استوار است دستاوردی را برای 1+5 به همراه نداشته باشد اما به زعم غربی ها می تواند موجب عقب نشینی ایران از عدم مذاکره مستقیم با آمریکا شود و تهران را به این نتیجه منتهی کند که تنها راه به نتیجه رسیدن پرونده هسته ای مذاکره مستقیم با ایالات متحده است.

البته واضح است که مسئله هسته ای برای آمریکایی ها مسئله اصلی محسوب نمی شود و هدف آنها از مذاکره مستقیم با جمهوری اسلامی سازش ایران و عدول از آرمانهای انقلاب در تقابل با آمریکاست. و از این حیث در صورت مذاکره مستقیم، آمریکایی ها نهضت اسلامی ایران را به عنوان یک حرکت شکست خورده در جهان تبلیغ خواهند کرد که در نهایت حاضر به پذیرش سازش در برابر آمریکا شده است. این امر بیداری عظیم اسلامی را در جهان متاثر کرده و ایران دیگر بعنوان الگویی نجات بخش در این عرصه برای جهان و به خصوص دنیای اسلام مطرح نخواهد بود.

لازم به ذکر است هم صدایی مسئولین، مردم، رسانه ها و… و وحدت و یکپارچگی در اظهار نظرها و طرح مواضع ایران بصورت شفاف و روشن برای افکار عمومی جهان، شکست سناریوی آمریکا در قبال ایران را در پی خواهد داشت و استقامت هر چه بیشتر ملت ایران برای گذر از پیچ هسته ای موجب گشایش در پرونده هسته ای کشور بعد از شرایط حساس انتخابات ریاست جمهوری خواهد شد.

ارسال دیدگاه