اندیشکده بروکینگز: تمدید مذاکرات هسته‌ای به نفع ایران است

اندیشکده «بروکینگز» طی گزارشی در زمینه «آینده مذاکرات هسته‌ای ایران و این‌که آیا تمدید زمان گفت‌و‌گو به نفع ایران یا آمریکا است»، نوشت: تمدید زمان مذاکرات دقیقا همانی است که اسرائیلی‌ها هشدار داده بودند.

اندیشکده «بروکینگز» طی گزارشی در زمینه «آینده مذاکرات هسته‌ای ایران و این‌که آیا تمدید زمان گفت‌و‌گو به نفع ایران یا آمریکا است»، نوشت: تمدید زمان مذاکرات دقیقا همانی است که اسرائیلی‌ها هشدار داده بودند. یعنی طرح موقتی اقدام مشترک تبدیل به توافق دائمی شده و ایران دراین مدت نه تنها برخی معافیت‌های اقتصادی را خواهد دید بلکه در واقع با تسهیل های بیشتری تحریمی مواجه خواهد شد.

بروکینگز می‌نویسد: سئوالی که مطرح است این می‌باشد که طی این 4 ماه چه اتفاقی خواهد افتاد؟ آیا گروه 1+ 5 با هم توافق خواهند یافت یا تحریم‌های جدیدی اعمال می‌شوند؟

باید گفت که «4 ماه زمان» البته بدون تمدید دوباره در برهه کنونی موردی مناسب است و در صورت شکست در مذاکرات می‌توان آن‌را با سختگیری‌های سیاسی ایران توجیه کرد.

این اندیشکده در ادامه این مطلب و فواید تمدید مذاکرات برای ایران می‌نویسد: این زمان فرصتی خوب برای ایران در زمینه بهره برداری از اختلاف‌های موجود بین اعضا گروه 1+5  و از بین بردن تحریم‌ها است که با توجه به رابطه کنونی بین غرب با روسیه مورد دوم (دور زدن تحریم‌ها) قطعی‌تر است.

در ادامه این مطلب در زمینه تبعات شکست در مذاکرات برای آمریکا آمده است: شکست در مذاکرات به ویژه به دلیل نارضایتی آمریکا از روند موجود بیشتر موجب شکاف در حلقه اعضاء گروه 1+5 منجر خواهد شد و  این نیز خود موجب می‌شود دیگر قدرت‌های جهانی موضع نرم‌تری در زمینه تحریم‌ها علیه ایران اتخاذ کنند.

همچنین پایان مدت توافق مقدماتی باعث می شود برنامه‌های غنی سازی و تاسیسات هسته‌ای ایران بدون نظارت کاملی باقی بمانند و در کل این عوامل منجر به سقوط فشارهای جهانی موجود علیه ایران و شکست سیاست مهار این کشور خواهد شد و تنها گزینه نظامی باقی خواهد ماند.

بروکینز در خاتمه و در زمینه گزینه نظامی نیز می‌نویسد: البته مقام‌های اسرائیلی در سخنان خود نگرانی از پاپس نکشیدن آمریکا در مذاکره با ایران را اعلام کرده‌اند.

با توجه به بحران‌های فراوان بین‌المللی بعید است که آمریکا و اسرائیل بتوانند حمایت قاطعی جهت حمله نظامی علیه تاسیسات ایران پیدا کنند. این بدین مفهوم است که اقدام به جنگ علیه ایران بسیار ضعیف است بنابراین زمان کنونی و تمدید مذاکرات بهترین موضع برای آمریکا و تصمیم‌گیری‌های صحیح آتی خواهد بود.

ارسال دیدگاه