دولت فلسطینی

تشکیلات خود‌گردان پس از پیمان اسلو و به رسمیت شناختن اسراییل و در پی آن نقض این پیمان توسط رژیم صهیونیستی به این نتیجه رسیده است که سازش و توافق با اسراییل نشدنی است. لذا گزینه بازگشت به مقاومت را در پی گرفته است چرا که زمزمه‌‎هایی مبنی بر آشتی گروههای مختلف فلسطینی در آینده نزدیک نیز به گوش می‌رسد.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین امروز طرح تغییر نام تشکیلات خودگردان به “دولت فلسطین” را به طور رسمی امضا کرد.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین با صدور دستوری از تمامی موسسات وابسته به تشکیلات خودگران خواست تا از این پس به جای نام تشکیلات خودگردان از نام “کشور فلسطین” در اسناد و اوراق دولتی استفاده کنند.

اين اقدام در پي ارتقاي جايگاه فلسطين در مجمع عمومي سازمان ملل متحد به عنوان دولت ناظر غير عضو انجام مي شود که به منظور عملی کردن تصمیم مجمع عمومی سازمان ملل صورت گرفته است.

تشکیلات خود گردان پس از پیمان اسلو و به رسمیت شناختن اسراییل و در پی آن نقض این پیمان توسط رژیم صهیونیستی به این نتیجه رسیده است که سازش و توافق با اسراییل نشدنی است. لذا گزینه بازگشت به مقاومت را در پی گرفته است چراکه زمزمه هایی مبنی بر آشتی گروههای مختلف فلسطینی در آینده نزدیک نیز به گوش می رسد.

در این میان مسایلی از قبیل حق بازگشت آوارگان فلسطینی و بازگرداندن حق کامل حاکمیت به فلسطینیان از اهمیت بسزایی برخودار است که باید مورد توجه قرار گیرد.

به نظر می رسد طرح تشکیل دو دولت یهودی و فلسطینی به منظور فیصله دادن به موضوع فلسطین در دستور کار اتحادیه اروپا و آمریکا قرار گرفته باشد ولی با توجه به شهرک سازی های جدید رژیم صهیونیستی در کرانه باختری باید گفت این رژیم به هیچ وجه موافق تشکیل دولت فلسطینی که دارای حاکمیت مستقلی باشد، نیست.

علی رغم موضع سران حماس مبنی بر ایجاد دولت فلسطینی از نهر تا بحر چنانچه عزم و اراده‌ي بين‌المللي و منطقه‌يي براي اثبات حق ملت فلسطين در تعيين سرنوشت‌شان و تشكيل كشور مستقل فلسطين در مرزهاي 4 ژوئن 1967 وجود داشته باشد، این احتمال می رود در اين شرايط حماس و ديگر گروه‌هاي مقاومت فلسطين نيز از اين عزم و اراده‌ي بين‌المللي و تلاش‌هايي كه در اين خصوص صورت گيرد حمايت ‌كنند؛ اما هرگز تجاوز به حقوق فلسطينيان را نخواهند پذيرفت.

ارسال دیدگاه