رئیس سازمان اطلاعات داخلی انگلیس: روسیه تهدید روبه‌رشدی علیه امنیت انگلیس است

رئیس سازمان اطلاعات داخلی انگلیس در اولین گفت‌وگوی ریاست این سازمان با یک روزنامه گفت که خشونت‌های رو به رشد روسیه، تهدیدی علیه امنیت انگلیس است.

رئیس ام آی5 سازمان اطلاعات داخلی انگلیس به روزنامه گاردین گفته است، روسیه تهدیدی رو به افزایش علیه ثبات و امنیت انگلیس است و از تمامی ابزارهای پیچیده برای رسیدن به چنین هدفی استفاده می‌کند.

«اندرو پارکر» در اولین مصاحبه اختصاصی با یک روزنامه در تاریخ 107 ساله تشکیل سازمان اطلاعات داخلی انگلیس گفت اقدامات مخفی دیگر کشورها و در راس آن روسیه، خطری رو به رشد است.

وی در ادامه گفت «[روسیه] طیف گسترده‌ای از ارکان و قدرت‌های خود را برای تحمیل سیاست خارجی‌اش به شکل تهاجمی در خارج از این کشور اعمال کند که از آن جمله تبلیغات سوء، جاسوسی، خرابکاری و حملات سایبری است.

پارکر در ادامه گفت روسیه همچنان تعداد زیادی نیروی اطلاعات در خاک انگلیس دارد اما تفاوت اکنون با دوره جنگ سرد، ظهور جنگ سایبری است. اهداف روسیه شامل اسرار نظامی، پروژه‌های صنعتی، اطلاعات اقتصادی و دولتی و سیاست خارجی است.

رئیس سازمان اطلاعات داخلی انگلیس در ادامه گفت «ما این را تشخیص می‌دهیم که در جهانی با تغییرات هستیم و ما هم باید تغییر کنیم. مادر قبال کار خودمان مسئولیم و آن را توضیح می‌دهیم.»

وی در ادامه گفت 12 نقشه تروریستی توسط سرویس امنیتی انگلیس طی 3 سال گذشته خنثی شده است. پارکر افزود در حال حاضر 3 هزار افراطی تروریست در خاک انگلیس حضور دارند که عمده آنان ملیت انگلیسی دارند.

پارکر همچنین افزود، در 5 سال آینده با افزایش بودجه سازمان اطلاعات داخلی انگلیس، تعداد افسران آن از 4 هزار به 5 هزار افزایش می‌یابد.

رئیس سازمان اطلاعات داخلی انگلیس در ادامه گفت که روسیه در مخالفت با غرب در سوریه و اوکراین فالیت دارد اما فعالیت بالایی در زمینه سایبری دارد و تهدیدی مخفی برای دهه‌های متعددی بوده است.

وی همچنین ضمن اشاره به مساله تروریسم گفت چنین تهدیدی پابرجا و برای چند نسل خواهد بود. وی تصریح کرد این تهدید شامل تروریست‌های داخلی، تروریست‌های حاضر در سوریه و عراق که سعی دارند اقدامات ترورستی در انگلیس انجام دهند و همچنین شامل داعشی هایی که سعی دارند ایده‌ئولوژی مسموم خود و تروریسم را به صورت آنلاین منتشر کنند.

وی گفت تروریست‌ها قصد حملات تروریستی در این کشور داشته ولی به دلیل وجود تحقیقات خوب، انگلیس قدرت دفاعی بالایی دارد. پارکر تاکید کرد به دلیل بالا بودن احتمال حملات تروریستی در انگلیس، در هر زمانی امکان آن وجود دارد.

***

• این مطلب، صرفاً جهت اطلاعِ مخاطبان، نخبگان، اساتید، دانشجویان، تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران بازنشر یافته و الزاماً منعکس‌کننده‌ی مواضع و دیدگاه‌های اندیشکده راهبردی تبیین نیست.

• پیوند اصل گزارش در روزنامه «گاردین»:

https://www.theguardian.com/uk-news/2016/nov/01/andrew-parker-mi5-director-general-there-will-be-terrorist-attacks-in-britain-exclusive

• منبع: خبرگزاری فارس

ارسال دیدگاه