اندیشکده بروکینگز: “برجام” حفظ و همزمان با استراتژی منطقه‌ای تقویت شود!

اندیشکده بروکینگز در گزارشی به قلم Robert Einhorn نوشت: «دولت بعدی ایالات متحده باید از برجام حمایت کند و قدم‌هایی در راستای کسب منافع اقتصادی از سوی ایران بر دارد و تضمین شود که ایران بعد از پایان محدودیت‌های هسته‌ای، به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نخواهد بود.»

اندیشکده راهبردی تبیین – پیشنهادهای نویسنده برای دولت آتی ایالات متحده به صورت زیر است:

 

• در همین حال رئیس جمهور بعدی ایالات متحده باید استراتژی جامعی را در قبال ایران و منطقه اتخاذ کند به نحوی که شرکای منطقه ای آمریکا، اطمینان حاصل کنند که آمریکا نسبت به امنیت آنها متعهد است و علیه اقدامات تحریک کننده ایران اقدام می کند و اگر تهران آماده بود که نقشی سازنده در منطقه داشته باشد، در همین زمان باب مذاکرات با تهران باز نگاه داشته شود. این امر موجب می شود تا کشورهای همسایه ایران انگیزه کمتری برای دستیابی به تسلیحات اتمی داشته باشند.

 

• تقویت توافق هسته ای در بلند مدت نیازمند گنجاندن برجام در استراتژی منسجم منطقه ای است به نحوی که منافع آمریکا و متحدین منطقه ای آن در منطقه غرب آسیا تأمین شود.

 

• هیلاری کلینتون قطعا برجام را حفظ خواهد کرد، اما انتظار می رود رویکردی سخت در قبال توافق و رفتار خارج از توافق ایران اتخاذ کند. دولت بعدی ایالات متحده باید بداند که اگر به طور فعال و موثر با رفتار داخلی و خارجی ایران مخالفت نکند، “حمایت عمومی” از برجام و “توانایی مقاومت” در برابر مصوباتی که مانع برجام است را از دست می دهد.

 

• بهبود کند اقتصاد ایران نتیجه عدم انجام تعهدات برجامی از سوی آمریکا نیست. بانک ها و تاجران بین المللی نسبت به همکاری مجدد با ایران هشیار هستند و تهران رفورم های بوروکراتیک و مالی موردنیاز را برای رفع نگرانی انجام نداده است.

 

• به منظور کسب اطمینان از حمایت داخلی و خارجی برجام در امریکا، واشنگتون باید در برابر چالش های منطقه ای ایجاد شده توسط ایران بایستد. بدین منظور باید حضور محکم دیپلماتیک و نظامی آمریکا در غرب آسیا حفظ شود، همکاری های امنیتی با کشورهای خلیج فارس و دیگر شرکا گسترش یابد، فشار و دفاع علیه موشک ها و دیگر توانمندی های متعارف نظامی تهران افزایش یابد و باید با تلاش های ایران مستقیما و یا از طریق نائبان مقابله کرد. در همین حال باید باب گشوده شده در مذاکرات را گسترش داد و ایران را تشویق کرد تا نقشی سازنده در منطقه داشته باشد.

***

• این مطلب، صرفاً جهت اطلاعِ مخاطبان، نخبگان، اساتید، دانشجویان، تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران ترجمه شده و الزاماً منعکس‌کننده‌ی مواضع و دیدگاه‌های اندیشکده راهبردی تبیین نیست.

• پیوند گزارش:

https://goo.gl/YAT6ag

• مترجم: گروه رصد اندیشکده راهبردی تبیین

ارسال دیدگاه