وال استریت ژورنال: کنگره می‌تواند توافق هسته‌ای ایران را بازنویسی کند

در حالی که تنشها بین کاخ سفید و مخالفان «برجام» در آمریکا ادامه دارد، یک روزنامه وابسته به جمهوری‌خواهان گفت که کنگره می‌تواند توافق هسته‌ای ایران را بازنویسی کند. روزنامه «وال استریت ژورنال»، در صفحه نظرات خود مطلبی با این عنوان نوشت: «کنگره آمریکا می‌تواند توافق هسته‌ای ایران را بازنویسی کند.»

در حالی که تنشها بین کاخ سفید و مخالفان «برجام» در آمریکا ادامه دارد، یک روزنامه وابسته به جمهوریخواهان می‌گوید که کنگره می‌تواند توافق هسته‌ای ایران را بازنویسی کند.

 

به دنبال پایان مذاکرات هسته‌ای وین و اعلام توافق طرفین گفتگوها با «برجام»، دولت آمریکا برای همراه کردن جمهوریخواهان و آغاز روند اجرایی آن، برنامه جامع اقدام مشترک را در اختیار کنگره این کشور قرار داد. جمهوریخواهان که همواره مخالف نحوه عملکرد مذاکرات هسته‌ای دولت باراک اوباما بوده‌اند، مخالفتها و انتقادات شدید خودشان را از «برجام» هم اعلام کرده‌اند.

 

در این بین روزنامه «وال استریت ژورنال» در مطلبی در صفحه نظرات خود مطلبی با این عنوان نوشت: «کنگره آمریکا می‌تواند توافق هسته‌ای ایران را بازنویسی کند».

 

در این مطلب نوشته شده در روزنامه وابسته به جمهوریخواهان می‌خوانیم: «این موضوع(بازنویسی توافق هسته‌ای) چیز عجیب و غیرمعمولی نیست و سنا در بیش از ۲۰۰ معاهده تقدیم شده به آن و پیش از آنکه تایید خود را نسبت به آنها اعلام کند، تغییراتی در آنها اعمال کرده است».

 

در این مطلب با انتقاد از اظهارات اوباما و جان کری درباره از دست رفتن اعتبار آمریکا در صورت از بین رفتن توافق هسته‌ای ایران به واسطه مخالفت کنگره آمده است: « با این وجود کنگره حداقل ۱۳۰ بار در تاریخ آمریکا با توافقات بین‌المللی که توسط شاخه اجرایی(دولت) امضا شده،‌مخالفت کرده است. به ۲۲ معاهده رای مخالف داده شد و براساس گزارشهای سالهای ۱۹۸۷ و ۲۰۰۱ سرویس تحقیقات کنگره، سنا با عدم برگزاری رای گیری مسیر حداقل ۱۰۸ معاهده دیگر را مسدود کرده است».

 

وال استریت می‌نویسد:‌«بر اساس گزارش مرگز تحقیقات کنگره در سال ۱۹۸۷،‌بیش از ۲۰۰ معاهده که مورد موافقت شاخه اجرایی قرار گرفته بود در نهایت با اعمال تغییرات سنا تعدیل و سپس مورد موافقت این مجلس قرار گرفت و در نهایت اجرایی شد».

 

در این مطلب می‌خوانیم: «لایحه بازبینی توافق هسته‌ای ایران که آقای اوباما در ماه می آن را امضا کرد، شامل ماده‌ای برای تصویب آن(در کنگره) نیست اما مخالفت با آن و یا یک طرح جایگزین سنا می‌تواند تصریح کند به منظور تایید کنگره چه تغییراتی مورد نیاز است. بر اساس قانون، چون کنگره حق رد کردن توافق هسته‌ای را دارد،‌ایران و شرکای مذاکره‌ای ما نباید شگفت زده شوند اگر کنگره به بازگرداندن آن به رئیس‌جمهور جهت مذاکره مجدد اقدام بکند».

 

روزنامه وابسته به جمهوریخواهان ادامه می‌دهد: «توافق ایران که رسما برنامه جامع اقدام مشترک نام دارد امضا نشده و از نظر قانونی اجباری و الزام آور نیست. آقای کری بارها آن را به عنوان “توافق سیاسی” خوانده است. توافقات سیاسی غیرالزام آور و امضا نشده بازدارندگی کمتری دارند و در قیاس با معاهدات یا دیگر توافقات بین‌المللی قانونی الزام آور، از انعاف بیشتری برخوردار بوده و منعطف‌تر هستند. کنگره باید در ارسال آن برای مذاکره مجدد در موقعیت بهتر و راحت‌تری قرار داشته باشد».

 

وال استریت ژورنال تاکید می‌کند: «خود دولت اوباما هم حداقل یک بار در پاسخ به مخالفت کنگره در قبال یک توافق بین‌المللی مذاکره مجدد کرد. در ژانویه سال ۲۰۰۹ وزرای خارجه آمریکا و امارات متحده عربی توافق همکاری هسته‌ای امضا کردند. برخی در کنگره این توافق را رد کرده و با بیان اینکه این توافق اطمینان حاصل نکرده امارات اقدامات ایران در مشغول شدن به غنی سازی اورانیوم و فرایند چرخه سوخت را تکرار نکند».

 

روزنامه آمریکایی ادامه می‌دهد: «دولت اوباما مذاکرات را از سر گرفت و در ماه می ۲۰۰۹ از امارات متحده عربی این مساله را کسب کرد که تعهد و الزام قانونی برای عدم مشغول شدن به غنی سازی و بازفراوری بدهد. این توافق تعدیل شده و اصلاح شده به زودی اجرایی می‌شود».

***

منبع: خبرگزاری موسسه مطالعات آمریکا

ارسال دیدگاه