اطمینان دموکرات‌های آمریکا از جلب آرای کافی برای حمایت از توافق هسته‌ای ایران

علی‌رغم مخالفت چاک شامر سناتور ارشد دموکرات با توافق هسته‌ای ایران، دموکرات‌های آمریکایی روز جمعه تأکید کردند که آرای کافی را برای کسب اطمینان نسبت به این مسئله که توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی از بازنگری کنگره در امان خواهد ماند، جلب خواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری موسسه مطالعات آمریکا به نقل از رویترز، علی‌رغم مخالفت چاک شامر سناتور ارشد دموکرات با توافق هسته‌ای ایران، دموکرات‌ها تصریح کرده‌اند که آرای کافی را برای اطمینان یافتن از این مسئله که توافق هسته‌ای از بازنگری کنگره به‌سلامت عبور خواهد کرد، در اختیار خواهند داشت. سخنگوی دیک دوربین سناتور آمریکایی در این باره تأکید کرد: دموکرات‌ها هنوز مطمئن هستند که می‌توانند تلاش‌های جمهوری‌خواهان برای رد توافق هسته‌ای با ایران طی ماه آینده را از بین ببرند.

 

بن مارتر سخنگوی این سناتور دموکرات آمریکایی گفت: حمایت پشت این توافق وجود دارد.

 

شامر سناتور نیویورک روز پنج‌شنبه مخالفت خود را با توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی که ۲۳ تیرماه به امضا رسیده، اعلام کرده است.

 

باراک اوباما در تلاش است تا حمایت کافی دموکرات‌ها را برای ناکام گذاشتن تلاش جمهوری‌خواهان در مخالفت با توافق هسته‌ای، جلب کند. کنگره تا ۱۷ سپتامبر فرصت خواهد داشت تا نظر نهایی خود را در خصوص توافق هسته‌ای اعلام کند.

 

در صورت مخالفت کنگره با توافق هسته‌ای ایران، باراک اوباما ۲۲ روز فرصت خواهد داشت تا رأی کنگره را وتو کند و سپس کنگره باید برای رد وتوی رئیس جمهور آمریکا تلاش کند.

 

تاکنون ۱۴ دموکرات و مستقل مجلس سنا و ۳۴ دموکرات مجلس نمایندگان حمایت خود را از توافق هسته‌ای اعلام کرده‌اند. از ۱۰۰ سناتور سنای آمریکا ۴۶ نفر دموکرات هستند و تعداد نمایندگان دموکرات در کنگره نیز به ۱۸۸ نفر می‌رسد.

 

اکثر جمهوری‌خواهان نیز تاکنون مخالفت خود را با توافق هسته‌ای اعلام کرده‌اند. کرستن گیلیبراند سناتور نیویورک نیز روز پنج‌شنبه از توافق هسته‌ای حمایت کرده است. تامی بلادوین از ویسکانسین نیز روز جمعه از توافق هسته‌ای حمایت نموده است.

 

جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید نیز تأکید کرد که اوباما از تصمیم شامر نگران نیست. شامر سومین مقام ارشد دموکرات در سنا به شمار می‌رود و مخالفت وی با توافق هسته‌ای می‌تواند منجر به مخالفت سایر سناتورها شود.

 

ارنست گفت: ما مطمئن هستیم که اکثر دموکرات‌های کنگره آمریکا بر اساس جمع‌بندی‌های خود و نه شامر به توافق هسته‌ای رأی خواهند داد.

 

شامر گفته است که از سایر سناتورها نیز خواهد خواست تا با توافق هسته‌ای ایران مخالفت کنند و وتوی اوباما را نیز رد نمایند.

***

منبع: خبرگزاری موسسه مطالعات آمریکا

ارسال دیدگاه