جمهوری عبدالله و خطر بزرگ در کمین افغانستان

پیش از اعلام نتایج، دکتر عبدالله عبدالله نسبت به عملکرد کمیسیون مستقل انتخابات و نیز نسبت به آمار مشارکت مردم در رأی‌گیری اعتراض داشت. با برآورده نشدن خواسته‌هایش، وی همکاری خود را با کمیسیون پایان داد و این تنش سیاسی، به مذاکرات سیاسی بین نامزدها و سازمان ملل انجامید. اما در نهایت، عبدالله عبدالله از ادعای خود مبنی بر تقلب در انتخاب عقب نرفت و اعلام نمود که حکومتی موازی در افغانستان تشکیل خواهد داد!

با اعلام نتایج اولیه‌ی دور دوم انتخابات افغانستان و در صدر قرار گرفتن نام اشرف غنی احمدزی به عنوان نامزد پیشتاز، مخالفت عبدالله عبدالله دیگر نامزد این انتخابات وارد مرحله‌ی جدیدی شد.

پیش از اعلام نتایج، دکتر عبدالله عبدالله نسبت به عملکرد کمیسیون مستقل انتخابات و به خصوص دبیر آن معترض بود و از سوی دیگر نسبت به آمار مشارکت مردم در رأی‌گیری نیز اعتراض داشت. با برآورده نشدن خواسته‌های دکتر عبدالله، وی همکاری خود را با کمیسیون پایان داد و این تنش سیاسی، به مذاکرات سیاسی بین نامزدها و سازمان ملل انجامید اما در نهایت، شکست مذاکرات در کنار اعلام نتایج اولیه، عبدالله عبدالله را از ادعای خود مبنی بر تقلب در انتخاب عقب نراند و عبدالله عبدالله اعلام نمود که حکومت تشکیل خواهد داد؛ حکومتی موازی در افغانستان!

از سوی دیگر ارگ ریاست جمهوری افغانستان در اعلامیه‌ای به نقل از کرزی گفته است که مردم افغانستان با صبر و شکیبایی منتظر اعلام نتایج ابتدایی ماندند و برنده‌ی انتخابات بعد از رسیدگی به شکایات و جدا کردن آرای درست از نادرست و اعلام نتیجه‌ی نهایی معلوم می‌شود.

این بحران سیاسی می‌تواند تبدیل به کابوسی برای جمهوری اسلامی افغانستان شود. این کشور همچنان درگیر با گروه طالبان است و در هفته‌های گذشته حملات سهمگینی از سوی طالبان به اجرا گذاشته شده و استان هلمند شاهد درگیرهای گسترده بین نیروهای امنیتی افغان و گروه‌های شورشی مسلح بوده است. کاهش نیروهای خارجی در افغانستان و احتمالاً خروج کامل آن‌ها از افغانستان تا سال 2016، یک مسئله برای نگرانی در جامعه‌ی افغان و کشورهای و ملت‌های مختلف جهان پدید آورده است و آن نگرانی این است که واقعاً دولت و نیروهای امنیتی افغانستان قادر به حفظ ثبات و امنیت و گسترش آن در کل جغرافیای افغانستان هستند؟

این نگرانی و تردید به دولت و نیروهای امنیتی، وقتی با بحران امروز سیاسی در افغانستان جمع می‌شود، تبدیل به یک کابوس برای ملت افغانستان می‌گردد. کشوری که از قومیت‌های مختلف تشکیل شده است و سعی می‌شد تا در قاموس یک ملت، وحدت پیدا کند، امروز به سمتی پیش می‌رود که اختلاف نامزدها- که یکی به قوم پشتون تعلق دارد و دیگری منتسب به قوم تاجیک (و به نوعی سایر قومیت‌های غیر پشتون را نیز شامل می‌شود) است- اختلاف قومیتی را تشدید نماید و نهال نوپای انتخابات و روند تغییر سیاسی قدرت را از ریشه بیرون آورد و زمینه را برای درگیری‌های جدی‌تر فراهم آورد. درگیری‌هایی که یادآور جنگ داخلی افغانستان خواهد بود و احتمالاً مانند جنگ داخلی دهه‌ی 1990، این طالبان خواهند بود که میراث‌خوار آن خواهند شد. کلید این درگیری نیز اعلام تشکیل حکومت موازی توسط عبدالله عبدالله است.

ارسال دیدگاه