همگرایی چین و روسیه؛ اصلی‌ترین چالش برای آمریکا

شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین، در پیام سال‌نو میلادی به پوتین اعلام کرد آماده است همکاری و اعتماد راهبردی میان روسیه و چین را تقویت نماید. بسیاری از کارشناسان، سال 2018 را سال افزایش همگرایی راهبردی چین و روسیه می‌دانند.

شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین، در پیام سال‌نو میلادی به پوتین اعلام کرد آماده است همکاری و اعتماد راهبردی میان روسیه و چین را تقویت نماید.

بسیاری از کارشناسان، سال 2018 را سال افزایش همگرایی راهبردی چین و روسیه می‌دانند.

#تحلیل_کوتاه
? #تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

?تحلیل و ارزیابی:

1- در یک ارزیابی کلی، می‌توان چین و روسیه را دو چالش عمده برای برتری‌جویی ایالات‌متحده در جهان دانست. دیدگاهی که راهبرد امنیت‌ملی آمریکا به این دو کشور دارد، مؤید این موضوع است.

2- چین عمدتاً در حوزه‌های تجاری و اقتصادی و روسیه بیشتر در مسائل ژئوپلتیک در حال تضعیف و به‌چالش‌کشیدن قدرت آمریکا هستند.

3- البته باید توجه داشت که سرمایه‌گذاری‌های کلان چین در صنایع نظامی، فعالیت‌های این کشور در دریای چین جنوبی و تلاش روسیه برای استفاده از اهرم انرژی جهت وابسته کردن اروپا به خود، نگرانی‌هایی بسیار جدی برای ایالات‌متحده محسوب می‌شوند.

4- افزایش نقش دو کشور مذکور در سه قالب خود را درصحنه‌ی بین‌المللی نشان می‌دهد:

?به‌صورت یکجانبه (تقویت قدرت این کشورها در حوزه‌های ذکرشده)؛

?در قالب همگرایی‌های فزاینده‌ی دوجانبه؛

?در قالب سازمان‌های بین‌المللی (نظیر سازمان همکاری شانگهای و یا شورای امنیت).

⭕️ نتیجه‌:
هرگونه افزایش قدرت دو کشور در حوزه‌های پیش‌گفته، طبیعتاً تضعیف و کاهش نقش ایالات‌متحده را در آن حوزه‌ها به دنبال خواهد داشت و نقش رهبری‌ای را که این کشور برای خود قائل است، به چالش می‌کشد.

#تحلیل_کوتاه
? #تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی ? اندیشکده راهبردی تبیین?

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه