منطقه در یک نگاه (27 آذر 1398)

منطقه در یک نگاه (27 آذر 1398)

#منطقه_در_یک_نگاه |27 آذر 1398

1️⃣ بر اساس اعلام رسانه‌ها، ائتلاف البناء پارلمان عراق، «قصی السهیل» وزیر آموزش عالی دولت پیش‌برد امور را برای نخست‌وزیری به رئیس‌جمهور عراق پیشنهاد داده است. در واکنش به این اقدام، مقتدی صدر در انتشار پیامی در توئیتر، نوشت: «آزموده را آزمودن خطاست».

2️⃣ استاندار الحدیده یمن، همدستی سازمان ملل با ائتلاف سعودی در نقض بی‌وقفه «توافق سوئد» را محکوم کرد و گفت: در یک سالی که از امضای این توافق گذشته، متجاوزان بیش از 30 هزار بار آن را نقض کردند.

3️⃣ منابع مصری گفتند، دولت این کشور قصد دارد برای حمایت از شبه‌نظامیان شرق لیبی در جنگ علیه دولت رسمی این کشور، آنان را به تانک تجهیز کند. از سوی دیگر، رئیس‌جمهور ترکیه نیز با تکرار آمادگی این کشور برای اعزام نیروی نظامی به لیبی، گفت همکاری‌ها بین آنکارا و طرابلس توسعه می‌یابد.

4️⃣ کنگره آمریکا در اقدامی مخالف با سیاست‌های اخیر کاخ سفید در قبال فلسطین، بودجه‌ای 150 میلیون دلاری را برای کمک به فلسطینی‌ها تصویب کرد.

5️⃣ یک خودروی بمب‌گذاری شده عصر روز چهارشنبه در نزدیکی رستوارنی در شهرک «مبروک» واقع در غرب شهر راس العین (شمال شرقی سوریه) منفجر شد. در این انفجار پنج نفر کشته و 15 نفر مجروح شدند.

6️⃣ «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا در نامه‌ای به کنگره این کشور، رسما اعلام کرد که حضور دیپلماتیک آمریکا در عراق به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌یابد. رسانه‌ها اعلام کردند بر اساس این نامه، تا پایان سال ۲۰۲۰ تعداد اعضای مقرهای دیپلماتیک آمریکا یعنی سفارت این کشور در بغداد، مرکز حمایت دیپلماتیک آمریکا و کنسولگری این کشور در اربیل از ۴۸۶ نفر به ۳۴۹ نفر کاهش خواهد یافت.

7️⃣ جلسه پارلمان لبنان برای انتخاب نخست‌وزیر که دو بار به تعویق افتاده، قرار است فردا برگزار شود. برخی رسانه‌ها پیش‌بینی کرده‌اند که جلسه فردا هم به تعویق خواهد افتاد.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه