♦️ ترور «هشام الهاشمی»؛ اهداف و پیامدها

شب گذشته «هشام الهاشمی»، تحلیل‌گر مشهور و برجسته عراقی با ضرب گلوله افرادی مسلح به قتل رسید.

♦️ ترور «هشام الهاشمی»؛ اهداف و پیامدها

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔶 شب گذشته «هشام الهاشمی»، تحلیل‌گر مشهور و برجسته عراقی با ضرب گلوله افرادی مسلح به قتل رسید. درباره اهداف و پیامدهای این ترور، نکات زیر وجود دارد:

🔶 در ماه‌های اخیر و به‌ویژه پس از آغاز اعتراضات در عراق، حملات رسانه‌ای علیه بخشی از نیروهای حشدالشعبی که رویکرد ضد آمریکایی آن‌ها پررنگ‌تر از دیگران بود، افزایش یافته است. سمت و سوی این حملات بیشتر کتائب حزب‌الله به عنوان یکی از ضد آمریکایی‌ترین گروه‌های حشدالشعبی بود که با نخست‌وزیری مصطفی الکاظمی نیز مخالفت جدی داشت. این حملات رسانه‌ای اما با نخست‌وزیری مصطفی الکاظمی وارد فاز میدانی شد که نخستین مورد جدی آن را می‌توان حمله نیروهای ضد تروریسم به مقر کتائب حزب‌الله دانست.

🔶 رویداد شب گذشته، اگرچه نیازمند ارزیابی دقیق‌تر است، اما شاید قطعه دوم پازلی باشد که هدف آن افزایش فشار بر حشدالشعبی و به‌ویژه کتائب حزب‌الله است. میدان‌داری «غیث التمیمی»، چهره مشهور ضد مقاومت در اتهام‌زنی به کتائب و ورود شبکه‌های آمریکایی و سعودی به این عرصه در ساعات نخست پس از ترور، نشان از برنامه گسترده علیه مقاومت در عراق دارد.

🔶 ترور شب گذشته همچنین می‌تواند طرحی برای تقسیم حشدالشعبی به «حشدِ خوب» و «حشدِ بد» در افکار عمومی عراق باشد تا هم هزینه برخورد با گروه‌هایی نظیر کتائب حزب‌الله کاهش یابد و هم سایر گروه‌ها را از هرگونه رفتاری مخالف خواست الکاظمی و در سطح کلان آمریکایی‌ها بازبدارد.

🔶 قابل تأمل اما همزمانی رویدادهای اخیر با گفت‌وگوهای راهبردی بغداد و واشنگتن است. روندپژوهی یک‌ساله تحولات عراق نشان می‌دهد آمریکایی‌ها به دنبال این هستند که میوه اعتراضات و آشوب‌های عراق، نخست‌وزیری الکاظمی و ترور الهاشمی را در مذاکرات راهبردی بچینند. واشنگتن برای تحمیل خواسته‌های خود به طرف عراقی در مذاکرات راهبردی، نخست به مذاکره‌کننده همسو و دوم به افکار عمومی منفعل نیاز دارد؛ نخست‌وزیری الکاظمی نیاز نخست را برطرف کرد و حمله به مقر کتائب و ترور الهاشمی، احتمالاً کارکردی در راستای رفع نیاز دوم داشته باشد. از این‌رو باید منتظر تحولات آینده ماند.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه