اکونومیست: حوادث اخیر در ایران طرح رژیم صهیونیستی برای نجات ترامپ است

نشریه اکونومیست طی یادداشتی، حادثه رخ‌داده در یکی از بخش‌های تأسیسات نطنز را ناشی از انفجار یک بمب درون ساختمان قلمداد کرده و با اشاره به انفجاری دیگر در تأسیسات موشکی خجیر در نزدیکی پارچین، ظن خرابکاری رژیم صهیونیستی در این حوادث را قوی می‌داند.

♦️ اکونومیست: حوادث اخیر در ایران طرح اسرائیل برای نجات ترامپ است

 

📝#گزارش_کوتاه 

📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔹 نشریه اکونومیست طی یادداشتی، حادثه رخ‌داده در یکی از بخش‌های تأسیسات نطنز را ناشی از انفجار یک بمب درون ساختمان قلمداد کرده و با اشاره به انفجاری دیگر در تأسیسات موشکی خجیر در نزدیکی پارچین، ظن خرابکاری رژیم صهیونیستی در این حوادث را قوی می‌داند.

🔹 نویسنده معتقد است با توجه به بی‌نتیجه بودن فشارهای آمریکا در راستای توقف برنامه‌های هسته‌ای و موشکی ایران از یک‌سو و تشدید فشارهای داخلی بر ترامپ ناشی از شیوع کرونا، اعتراض‌های ضدنژادپرستی و رکود اقتصادی آمریکا از سوی دیگر، رژیم صهیونیستی نگران شکست او و پایان سیاست «فشار حداکثری» است.

🔹 نویسنده این فرضیه را مطرح می‌کند که نتانیاهو تصمیم گرفته تا قبل از پایان دولت ترامپ، با خرابکاری‌هایی مانند موارد مذکور، مقدمات تحریک ایران به تلافی نظامی و یا خروج از برجام را فراهم سازد تا ضمن جلوگیری از رفع تحریم تسلیحاتی، برجام نیز فروبپاشد.

🔹 یادداشت، پیوست منطقه‌ای این سیاست را رفتارهای اخیر دولت الکاظمی در تحدید گروه‌های مقاومت عراقی، افزایش فشارهای ارزی و مالی بر دولت لبنان از سوی آمریکا و تداوم حملات پراکنده هوایی رژیم صهیونیستی به سوریه قلمداد می‌کند تا ایران را از پاسخ غیرمستقیم نیز بازدارد.

🔹 نویسنده عدم پذیرش مسئولیت این حوادث از سوی رژیم صهیونیستی را طبیعی می‌داند. همانطور که به طور رسمی مسئولیت ترور دانشمندان هسته‌ای و حمله سایبری استاکس‌نت را نیز بر عهده نگرفت. بنابراین چنین امری نمی‌تواند به منزله تبرئه آن‌ها از اتهام خرابکاری‌های اخیر باشد.

🔸 گرچه نشانه‌هایی از توطئه صهیونیست‌ها برای اخلال در برنامه هسته‌ای مشهود است، در عین حال تأکید چندباره بر عاملیت رژیم صهیونیستی از سوی رسانه‌های غربی مانند نیویورک‌تایمز و اکونومیست نیز می‌تواند بخش دیگری از این پازل برای فشار و وادارسازی ایران به پاسخی زودهنگام باشد.

 

 (https://www.economist.com/middle-east-and-africa/2020/07/11/what-to-make-of-a-series-of-odd-explosions-in-iran)

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه