تحریم، ویروسی در کنار کرونا

اندیشکده شورای آتلانتیک طی یادداشتی با بررسی آمار و ارقام پژوهش‌های داخل و خارج از کشور، به میزان تأثیر تحریم‌های آمریکا و همه‌گیری کرونا بر افول کسب‌وکارهای داخلی ایران پرداخته است.

♦️ تحریم، ویروسی در کنار کرونا

 

📝#گزارش_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔹 اندیشکده شورای آتلانتیک طی یادداشتی با بررسی آمار و ارقام پژوهش‌های داخل و خارج از کشور، به میزان تأثیر تحریم‌های آمریکا و همه‌گیری کرونا بر افول کسب‌وکارهای داخلی ایران پرداخته است. در این وضعیت فشار زیادی بر صندوق‌های بازنشستگی وارد شده است، از سوی دیگر عدم افزایش اشتغال ناشی از کاهش سرمایه‌گذاری به دلیل تداوم تحریم نفت و فقدان سرمایه‌گذاری خارجی، این معضل را تشدید کرده و به استناد مرکز پژوهش‌های مجلس بار مالی حدوداً ۷۱۸۰ تا ۱۸۵۵۰ میلیارد ریال بر این صندوق‌ها تحمیل کرده است.

🔹 مورد دیگر اینکه کرونا سبب جلوگیری از رشد صادرات غیرنفتی شده است که ایران توانسته بود در سال ۱۳۹۷ با توسعه آن، بخشی از تأثیر تحریم‌ها را خنثی سازد، ولی شیوع کرونا بار دیگر رشد اقتصادی ایران را در بازه منفی ۷ تا منفی ۱۱ درصد قرار داده است. مخالفت آمریکا با درخواست وام ۵ میلیارد دلاری از صندوق بین‌المللی پول نیز مانع دیگری برای ایران در راه تأمین مواد اولیه، تجهیزات و داروهای پزشکی و مواد غذایی برای عبور از بحران کرونا ایجاد کرده است.

🔹 نویسنده اذعان می‌کند که تحریم‌ها و قطع روابط مالی با دیگر کشورها نه‌ فقط درآمدهای ارزی دولت بلکه مشاغل خصوصی را نیز با مشکلات عدیده‌ای از جمله واردات مواد اولیه و صادرات محصولات نهایی، مواجه کرده است. از سوی دیگر کرونا نیز موجب کاهش روزافزون ورود ارز به کشور و افزایش نرخ آن شده که در افزایش نرخ تورم و کاهش قدرت خرید مردم تأثیرگذار است. صندوق بین‌المللی پول با توجه به تداوم تحریم‌ها و بحران کرونا، تورم بالای ۳۰ درصد را برای سال ۲۰۲۰ پیش‌بینی کرده است.

🔸 در شرایط کنونی که متأسفانه آمار مبتلایان و قربانیان کرونا در کشور رو به فزونی گذاشته، اشاره به عاملیت تحریم‌های خارجی در این مسأله قابل توجه است. زیرا ایران در نبود تحریم‌ها می‌توانست با کسب درآمدهای ارزی بیشتر ضمن افزایش حمایت از اقشار ضعیف‌تر، قرنطینه بیشتر و کامل‌تری را اِعمال کند و از گسترش بی‌رویه ویروس در جامعه جلوگیری نماید. فشار تحریم‌ها در کنار بحران کرونا مسئله‌ای است که شورای آتلانتیک بر تأثیر همزمان آنها بر معیشت مردم عادی تأکید دارد.

(https://www.atlanticcouncil.org/blogs/iransource/pressed-by-sanctions-and-coronavirus-can-iranian-businesses-bounce-back/)

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه