آیا ظرفیت‌های هسته‌ای ایران به عقب بازمی‌گردد؟

اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا طی یادداشتی به قلم ری‌تکیه، کارشناس مخالف ایران، به ارزیابی تأثیر حادثه اخیر نطنز بر برنامه هسته‌ای پرداخته است. وی در این خصوص به چهار پرسش، پاسخ داده است.

♦️ آیا ظرفیت‌های هسته‌ای ایران به عقب بازمی‌گردد؟

 

📝#گزارش_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔹 اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا طی یادداشتی به قلم ری‌تکیه، کارشناس مخالف ایران، به ارزیابی تأثیر حادثه اخیر نطنز بر برنامه هسته‌ای پرداخته است. وی در این خصوص به چهار پرسش، پاسخ داده است:

۱- چه رخ داد؟ : انفجاری در مرکز مونتاژ سانتریفیوژها که فرآیند جایگزینی ماشین‌های غنی‌سازی جدید با نمونه‌های پیشین در آن انجام می‌شود. این حادثه اندکی بعد از انفجاری در یک تأسیسات موشکی در تهران رخ داد. این حوادث احتمالاً توسط موساد و با همکاری سیا انجام شده‌اند.

۲- برنامه هسته‌ای چقدر آسیب دید؟ : برخی برآوردها از تأخیری دوساله حکایت می‌کند. ولی واقعیت آن است که نطنز تنها مرکز تولید سانتریفیوژهای جدید نیست. بلکه پیشرفته‌ترین ماشین یعنی IR8 در تهران تولید می‌شود. پس گرچه تأخیر حتمی است ولی طولانی‌مدت نخواهد بود.

۳- آیا برجام عملاً به پایان رسیده است؟ : با وجود گام‌های کاهش تعهدات برجامی ایران، هنوز طرف‌های مانده در برجام به پیروزی بایدن و احیای این توافق امیدوارند، ولی اصرار ایران بر عدم مذاکره درباره مفاد برجام، اراده دولت احتمالی بایدن در پایبندی کامل به برجام را تضعیف خواهد کرد.

۴- توافق راهبردی با چین چه تأثیری بر برنامه هسته‌ای دارد؟ : اگر ایران بتواند زیرساخت‌های اساسی خود به‌خصوص در صنعت نفت را بازسازی و ارتقا دهد، خدشه جدی بر فشارهای آمریکا وارد خواهد آمد و با عزم بیشتری توان هسته‌ای را در برابر بدعهدی‌های اروپا و آمریکا تقویت خواهد کرد.

🔸 احتمالاً به‌تدریج با اراده ایران بر جبران این خراب‌کاری و تسریع در افزایش میزان و سطح اورانیوم غنی‌شده، رژیم صهیونیستی و حامیانش در آمریکا به خطای محاسباتی خود در تکیه بر خراب‌کاری‌ها و کارشکنی‌ها در برنامه هسته‌ای ایران پی خواهند برد.

منبع

(https://www.cfr.org/in-brief/did-iran-suffer-nuclear-setback)

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه