خروج نظامیان آمریکا از آلمان، تداوم شکاف در غرب

وزیر دفاع آمریکا در روزهای گذشته اعلام کرد پنتاگون طی یک ماه آتی حدود ۶ هزار و ۴۰۰ نیروی نظامی را از آلمان به آمریکا بازمی‌گرداند و حدود ۵ هزار و ۶۰۰ نفر را به دیگر کشورهای عضو ناتو از جمله ایتالیا و بلژیک اعزام می‌کند.

♦️ خروج نظامیان آمریکا از آلمان، تداوم شکاف در غرب

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔹 وزیر دفاع آمریکا در روزهای گذشته اعلام کرد پنتاگون طی یک ماه آتی حدود ۶ هزار و ۴۰۰ نیروی نظامی را از آلمان به آمریکا بازمی‌گرداند و حدود ۵ هزار و ۶۰۰ نفر را به دیگر کشورهای عضو ناتو از جمله ایتالیا و بلژیک اعزام می‌کند. در نتیجه شمار نیروهای نظامی آمریکا در آلمان به حدود ۲۴ هزار نفر کاهش می‌یابد.

🔹 هم‌چنین قرار است مقر یوکام، فرماندهی ارتش آمریکا در اروپا نیز از اشتوتگارت آلمان به بلژیک منتقل شود. وزیر دفاع آمریکا مدعی شده این اقدام در راستای جابجایی نیروها با هدف مقابله با روسیه و چین است، ولی ترامپ تصریح می‌کند که دلیل آن عدم پرداخت هزینه‌های این نیروها توسط آلمان بوده است.

🔸 نه‌تنها دموکرات‌های آمریکایی بلکه جمهوری‌خواهان نیز در مخالفت با این اقدام، آن را منجر به کاهش بازدارندگی ناتو در برابر روسیه می‌دانند. همچنین معتقدند تضعیف یوکام نه‌تنها عملیات‌های آمریکا در این قاره بلکه حتی هماهنگی نیروهای عملیاتی سنتکام را نیز با مشکل روبرو می‌سازد.

🔸 خروج نیروها از آلمان، به نوعی هدیه ترامپ به پوتین است. هم‌چنین انتقال آن‌ها به مرزهای شرقی‌تر اتحادیه اروپا مانند لهستان نیز، بهانه خوبی برای روسیه برای مقابله با ناتو خواهد بود.

🔸 به نظر می‌رسد این اقدام ترامپ در شرایط کنونی، به‌ویژه در زمانی که اختلافات داخلی در آمریکا درباره بودجه پنتاگون افزایش یافته را می‌توان در راستای جلب نظر طرفداران خود در آستانه انتخابات تفسیر کرد. زیرا بسیاری از منتقدانش در حزب دموکرات، او را به افزایش بی‌رویه هزینه‌های نظامی و کم‌توجهی به بودجه‌های حمایتی و رفاهی متهم می‌کنند.

🔸 در عین حال ممکن است این اقدام دولت ترامپ، یک رفتار تنبیهی علیه مرکل باشد. آلمان از جمله مهم‌ترین مخالفان سیاست‌های یک‌جانبه‌گرای ترامپ در خروج از پیمان‌های جهانی و منطقه‌ای بوده و طی سال‌های اخیر همکاری اقتصادی نزدیکی با چین داشته است. خروج نیروهای نظامی آمریکایی، علاوه بر اینکه دولت آلمان را در پر کردن خلأ این نیروها با مشکل مواجه می‌کند هزینه‌های نظامی بیشتری را نیز بر دولت تحمیل می‌کند.

🔸 به نظر می‌رسد در صورت پیروزی مجدد ترامپ در انتخابات، سیاست‌های معطوف به تضعیف ناتو جهت باج‌گیری از اتحادیه اروپا برای وادارسازی به همراهی با آمریکا در دیگر حوزه‌ها، بیش از پیش پیگیری خواهد شد.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه