استراتژی انتخاباتی جو بایدن

نظرسنجی‌های انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا از پیشتازی جو بایدن نامزد دموکرات از دونالد ترامپ رئیس‌جمهور این کشور حکایت دارد.

♦️ استراتژی انتخاباتی جو بایدن

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔹 نظرسنجی‌های انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا از پیشتازی جو بایدن نامزد دموکرات از دونالد ترامپ رئیس‌جمهور این کشور حکایت دارد. دلیل این موضوع چیست و بایدن که با سن و سال بالای خود توانایی ایجاد شور انتخاباتی را نداشته و به دلایل متعدد فاقد ویژگیهای یک نامزد ایده‌آل است چگونه توانسته تا این نقطه از رقابت‌ها – حداقل با توجه به نظرسنجی‌ها – موفق عمل کند. به نظر می‌رسد دلیل را باید در شرایط خاص ایجاد شده در جامعه آمریکا و به خصوص استراتژی انتخاباتی بایدن جستجو کرد.

🔸 این نکته را باید مورد توجه قرار داد که شرایط انتخابات امسال با انتخابات چهار سال قبل متفاوت است. شعارهای دونالد ترامپ در دوره پیشین برای بسیاری از گروه‌های در حاشیه قرارگرفته جامعه آمریکا جذابیت داشت (و برای بسیاری از آنها هم‌اکنون نیز جذاب است) و از طرف دیگر هیلاری کلینتون به عنوان نماد ساختار کنونی شناخته می‌شد و آرای منفی بالایی داشت و علاوه بر آن، نتوانست بسیاری از رأی‌دهندگان چپ‌گرا را با خود همراه کند.

🔸 هم‌اکنون ترامپ به میزان کمتری به عنوان فردی خارج از سیستم شناخته می‌شود و مهمتر از آن، عملکرد چهار ساله وی در برخی حوزه‌ها و به خصوص نحوه مدیریت بحران‌های اخیر (کرونا، رکود اقتصادی و اعتراضات سراسری علیه نژادپرستی) آرای منفی وی را افزایش داده است. هم‌چنین جو بایدن به عنوان مردی سفیدپوست با در پیش گرفتن برنامه‌هایی که همزمان هم رأی‌دهندگان چپ‌گرای دموکرات را با خود همراه کند و هم طرفداران بالقوه ترامپ را از خود نترساند، توانسته بخشی از رأی‌دهندگانی که در دوره قبل به ترامپ رأی دادند را به سوی خود جلب کند.

🔸 در حقیقت بایدن نامزدی نیست که ترامپ به وسیله آن بتواند دوقطبی شدیدی برای بسیج تمام‌عیار طرفداران بالقوه خود ایجاد کند. طبق نظرسنجی‌های اخیر ۸۰ درصد طرفداران بایدن نظر منفی به ترامپ دارند در حالی که تنها حدود ۵۵ درصد از طرفداران ترامپ نگاهی منفی نسبت به بایدن دارند.

🔸 محور استراتژی انتخاباتی بایدن را باید سیاست رسانه‌ای وی دانست. وی تاکنون به برگزاری جلساتی مطبوعاتی برای اعلام برنامه‌ها بسنده کرده و کمترین مصاحبه‌های تلویزیونی را داشته است. به نظر می‌رسد این سیاست به دو دلیل اتخاذ شده است: یک، پرهیز از بروز اشتباهات کلامی که سن بالای وی این اشتباهات را تشدید کرده است و دوم، قرار دادن ترامپ در کانون توجهات رسانه‌ها و برجسته کردن ناکارآمدی وی در بحران‌های فعلی. به عبارت دیگر عملکرد ترامپ را می‌توان مهمترین عامل تقویت جایگاه بایدن دانست. تحولات ماه‌های آینده نشان می‌دهد که ترامپ اجازه تداوم این روند را خواهد داد یا خیر.

♨️ جدیدترین مطالب رصدی – تحلیلی پیرامون رقابت های انتخاباتی آمریکا را با هشتگ #انتخابات_۲۰۲۰_آمریکا در کانال اندیشکده راهبردی تبیین دنبال کنید.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه