تبعات شرطی‌سازی جامعه ایران به پیروزی جو بایدن

طی هفته‌های اخیر برخی مطبوعات و رسانه‌های داخلی با ابراز امیدواری نسبت به پیروزی جو بایدن نامزد دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و بازگشت احتمالی این کشور به برجام، آن را طلیعه رفع تحریم‌ها و گشایش در مشکلات اقتصادی کشور قلمداد کرده‌اند.

♦️ تبعات شرطی‌سازی جامعه ایران به پیروزی جو بایدن

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔹 طی هفته‌های اخیر برخی مطبوعات و رسانه‌های داخلی با ابراز امیدواری نسبت به پیروزی جو بایدن نامزد دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و بازگشت احتمالی این کشور به برجام، آن را طلیعه رفع تحریم‌ها و گشایش در مشکلات اقتصادی کشور قلمداد کرده‌اند. با این وجود به نظر می‌رسد شرطی‌سازی مردم به تغییر دولت در آمریکا، تبعات نامطلوب زیر را برای سیاست خارجی ایران در پی داشته باشد:

۱- گرایش برخی جریان‌های سیاسی به پیروزی یا شکست یکی از نامزدهای انتخابات آمریکا، مسأله سیاست خارجی را به گروگان اختلافات داخلی در کشور بدل می‌سازد و این برخلاف وحدت رویه و ضرورت انسجام و یکپارچگی در ارائه صدای واحد از سوی دستگاه دیپلماسی و عناصر مؤثر در سیاست‌گذاری در قبال آمریکاست.

۲- بالا رفتن انتظار افکار عمومی و فشار به دولت‌مردان سبب می‌شود آنان در صورت پیروزی بایدن، مجبور به انجام مذاکره در اسرع وقت شوند فارغ از اینکه دولت خود مایل به انجام مذاکره باشد یا نه. این مسأله به طور جدی ابزارهای کنشگری ایران را محدود و توان چانه‌زنی دیپلمات‌های ایرانی را کاهش می‌دهد.

۳- در صورتی که بایدن پیروز شده ولی اقدام سریعی در راستای کاهش فشارها بر ایران انجام ندهد، شوک منفی شدیدی به جامعه وارد خواهد شد. این رخداد مؤلفه‌های مقوم امنیت ملی ایران را تضعیف و امکان مانور ایران در راهبرد «مقاومت فعال» در برابر فشارهای آمریکا را کاهش می‌دهد.

🔸 به نظر می‌رسد علاوه بر تبیین دقیق موارد مذکور، لازم است عملیاتی‌سازی گام‌‎های کاهش تعهدات برجامی، حتی پس از پیروزی احتمالی بایدن تداوم یابد. بدین ترتیب ایران اعلام داشته که هر گونه تغییر در راهبرد «مقاومت فعال» منوط به تغییر رویه دولت آمریکا است و ارتباطی به پیروز انتخابات نوامبر ندارد.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه