نقش کردها در سیاست روسیه در غرب آسیا

موسسه واشنگتن طی مقاله‌ای با ابراز نگرانی از روابط روسیه با گروه‌های سیاسی و شبه‌نظامی کرد در غرب آسیا، نسبت به تعمیق این روابط به دولت آمریکا هشدار داده است.

♦️ نقش کردها در سیاست روسیه در غرب آسیا

 

📝#گزارش_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔹 موسسه واشنگتن طی مقاله‌ای با ابراز نگرانی از روابط روسیه با گروه‌های سیاسی و شبه‌نظامی کرد در غرب آسیا، نسبت به تعمیق این روابط به دولت آمریکا هشدار داده است. به‌ویژه که نیروهای آمریکایی با رهاسازی مناطقی در شمال شرقی سوریه، راه را برای حمله ترکیه به این گروه‌ها باز کردند ولی روسیه در حال وساطت میان آنان با دولت سوریه است.

🔹 در این مقاله آمده است پیشینه روابط طولانی روسیه و اکراد به دوران تزاری بازمی‌گردد که کاترین کبیر از کردها به عنوان اهرم فشاری علیه ایران و عثمانی استفاده می‌کرد. این استفاده ابزاری در دوران شوروی نیز طی تشکیل جمهوری خودخوانده مهاباد در ایران و حمایت مسکو از خودمختاری کردهای عراق خود را نشان داد.

🔹 روسیه پس از شوروی نیز حمایت از گروه پ‌ک‌ک را به عنوان کارتی برای تهدید ترکیه به عنوان نزدیک‌ترین متحد ناتو به خاک روسیه، استفاده کرد. امروز علاوه بر رقابت با ترکیه، هدف دیگر سیاست کرملین در قبال کردها، جلوگیری از نزدیکی آنان به آمریکا می‌باشد.

🔹 در راستای همین سیاست، مسکو نسبت به استقلال کردستان عراق و خودمختاری کردهای سوریه، موضعی خنثی اتخاذ کرد. روسیه از این روابط صرفاً اهداف سیاسی و دیپلماتیک ندارد، بلکه با سرمایه‌گذاری در استخراج نفت اقلیم کردستان عراق، منافع اقتصادی بالایی نیز کسب کرده است.

🔸 این اندیشکده نزدیک به لابی‌های صهیونیستی نگران روابط روسیه با کردها است. ولی تجربه نشان داده روسیه نیز به کردها به مثابه متحدی راهبردی نمی‌نگرد. چنان‌چه در مقابل تهاجم آنکارا به عفرین یا بمباران مواضع کردستان عراق توسط جنگنده‌های ترکیه سکوت کرد. گروه‌های شبه‌نظامی کرد در غرب آسیا نهایتاً بازیچه رقابت قدرت‌های بزرگ برای اخذ امتیاز خواهند بود.

منبع

(https://www.washingtoninstitute.org/policy-analysis/view/the-kurdish-role-in-russias-middle-east-power-play)

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿‌

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه