آیا بلاروس نیز به انقلاب رنگی دچار می‌شود؟

اعتراض‌های اخیر در بلاروس با حمایت صریح کشورهای غربی مواجه شد. آمریکا و اتحادیه اروپا نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری منتهی به پیروزی لوکاشنکو را نپذیرفته و اتحادیه اروپا درصدد تحریم کسانی است که آنان را متهم به تقلب و سرکوب می‌داند. در مقابل روسیه همان ساعات اولیه، پیروزی لوکاشنکو را تبریک گفت.

♦️ آیا بلاروس نیز به انقلاب رنگی دچار می‌شود؟

📝#تحلیل_کوتاه

🔹 اعتراض‌های اخیر در بلاروس با حمایت صریح کشورهای غربی مواجه شد. آمریکا و اتحادیه اروپا نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری منتهی به پیروزی لوکاشنکو را نپذیرفته و اتحادیه اروپا درصدد تحریم کسانی است که آنان را متهم به تقلب و سرکوب می‌داند. در مقابل روسیه همان ساعات اولیه، پیروزی لوکاشنکو را تبریک گفت.

🔹 اروپا و آمریکا طی سال‌های گذشته در جریان بحران‌های انتخاباتی در گرجستان در ۲۰۰۳، اوکراین در ۲۰۰۴ و قرقیزستان در ۲۰۰۵ توانستند نیروهای متحد روسیه را مجبور به کناره‌گیری کنند و جریان‌های هم‌سو با غرب را به قدرت برساند. ولی تکرار این تجربه در بلاروس موانعی دارد:

۱- مدیریت بحران کرونا به اولویت اول عموم دولت‌های جهان بدل شده و آمریکا بیش از دیگر کشورها با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند. دولت‌های اروپایی نیز به جز موارد معدودی مانند آلمان، وضعیت بسیار خوبی ندارند. بنابراین تمرکز منابع و نیروهای سیاسی بر مداخلات خارجی دشوارتر شده است.

۲- روسیه نسبت به دهه‌های پیش موضع سیاسی و امنیتی قوی‌تری یافته و رویکرد تهاجمی‌تری نسبت به اروپا اتخاذ کرده است. حمایت از نیروهای خودمختار در گرجستان و تصرف شبه‌جزیره کریمه در اوکراین از مصادیق آن است. نگرانی غرب از تهاجمی‌تر شدن روسیه، مانع از تشدید تقابل در دیگر حوزه‌های ژئوپلتیک شرق اروپاست.

۳- بخشی از اپوزوسیون لوکاشنکو معتقد است که مداخله خارجی به انسداد مسیر گفت‌وگوهای داخلی می‌انجامد. به همین دلیل با تحریم‌های اخیر اتحادیه اروپا مخالفت کرده‌اند. در غیاب نیروهای کاملاً هم‌سو با غرب در بلاروس، امکان هماهنگی‌های تشکیلاتی و کمک‌های مالی و رسانه‌ای به مخالفان از سوی غرب، با تردید روبروست.

🔸 لیتوانی، لتونی و لهستان درخواست‌هایی مبنی بر توقف سرکوب، آزادسازی بازداشت‌شدگان و آغاز گفت‌وگوها ارائه داده‌اند. به نظر می‌رسد اگر روسیه اطمینان یابد که این فرآیند بدون دخالت غرب بوده و هدف آن ضربه به منافع ژئوپلتیک مسکو نیست، احتمالاً مشکلی با تغییر قدرت نداشته باشد. به خصوص که لزوماً جناح‌های مخالف لوکاشنکو نیز غرب‌گرا و مخالف مسکو نیستند.

🔸 در این صورت اتحادیه اروپا نیز احتمالاً از هدف خود مبنی بر به قدرت رسیدن غرب‌گرایان در مینسک عقب‌نشینی کرده و صرفاً به تجدید انتخابات و تغییر رییس‌جمهور، حتی با فردی با مواضع سیاسی و دیپلماتیک مشابه او اکتفا کند و این را یک پیروزی برای غرب ترسیم نماید.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه