ترامپ به دنبال انحرف افکار عمومی آمریکا از کرونا به «اغتشاش و اعتراضات» است

به عقیده یک استراتژیست جمهوریخواه اگر موضوع اصلی انتخابات مسئله شیوع کرونا باشد، او حتما خواهد باخت، اما اگر اولویت انتخابات نحوه برخورد با شورش‌ها و خشونت‌های شهری باشد، به احتمال بیشتری او شانس اصلی پیروز در انتخابات آتی خواهد بود.

همزمان با نزدیک شدن به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، گمانه‌زنی‌ها درباره رفتار و عملکرد ضعیف ترامپ در آستانه برگزاری این انتخابات بالا گرفته است.

در این زمینه پایگاه اینترنتی روزنامه «وال استریت ژورنال» در مطلبی با عنوان «ترامپ روی نظم و قانون برای تغییر نظر رای دهندگان شرط بندی می کند» به اقدامات و جهت‌گیری‌های اخیر رئیس جمهور جنجالی آمریکا در جریان بحران شیوع کرونا همزمان با نزدیک شدن به انتخابات پرداخته و در این ارتباط معتقد است که ترامپ با پیش کشیدن برخی دیگر از موضوعات در آمریکا از جمله مسائل مرتبط با اعتراضات ضدنژادپرستی و با بهانه تراشی مسائل نظم و امنیت به دنبال انحراف افکارعمومی و نظرات رای دهندگان از موضوع بحران شیوع کروناست.

نویسندگان وال استریت ژورنال یادداشت خود را این گونه آغاز می کنند: ترامپ و تیم انتخاباتی و حامیان او در حالی رقابت‌های انتخاباتی را به صورت رسمی آغاز کرده‌اند که دوری جدیدی از اعتراضات علیه نژادپرستی ناعادلانه کم و بیش ادامه دارد و تصاویری از خشونت‌ها و درگیری‌ها در رسانه‌ها انعکاس می یابد.

به گفته نویسندگان، ترامپ در جریان سخنرانی روز پنجشنبه خود در مراسم تعیین نامزد انتخاباتی حزب جمهوری خواه با حمله علیه نامزد دموکرات‌ها تاکید کرد که اگر «جوبایدن»، نامزد دموکرات به کاخ سفید راه یابد، هیچ کس امنیت نخواهد داشت.

همچنین «مایک پنس»، معاون رئیس جمهور آمریکا نیز از اظهارات و کلمات مشابهی استفاده کرد و پیش از آن در کمپین‌های انتخاباتی جمهوری خواهان بارها تاکید کرده که اگر نامزد جمهوری خواهان به کاخ سفید راه یابد، امنیت مردم آمریکا تامین نخواهد شد.

در ادامه این یادداشت آمده است: با توجه به این که ترامپ در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از «جوبایدن»، رقیب خود و نامزد دموکرات‌ها عقب مانده است و در برخی ایالت‌ها با اختلاف کمی عقب است، تیم انتخاباتی و حامیان او در برخی ایالت‌ها و شهرها مانند «ویسکانسین»، «کنوشا»، «اورگن» و «پورتلند» در حال جمع آوری و بزرگنمایی  تصاویر آشوب و اغتشاش هستند که این اقدام نه فقط به تقویت کمپین انتخاباتی ترامپ منجر نخواهد شد، بلکه در مقابل رای دهندگان دودل و مردد و حاشیه‌ای را از ترامپ دورتر خواهد کرد. «کلین کانوی»، مشاور ترامپ به تازگی به فاکس نیوز گفته است: هرچه هرج و مرج و خرابکاری و خشونت بیشتر حاکم باشد، این موضوع بهتر مشخص خواهد شد که چه کسی برای اعمال نظم و قانون و امنیت عمومی بهتر است.

به گفته نویسندگان این یادداشت، بر خلاف اظهارات ترامپ، تیم انتخاباتی جو بایدن با رد ادعاهای ترامپ  درباره ناآرامی و اغتشاش اعلام کرده است که اغلب رای دهندگان و حامیان دموکرات ها از برگزاری اعتراضات مسالمت آمیز علیه نژادپرستی در جریان شلیک پلیس به یک مرد سیاه پوست حمایت می کنند و معتقدند که ناآرامی تحت نظارت و عملکرد ترامپ به وقوع پیوسته است. از جمله «بایدن» در این ارتباط گفته است: این اتفاقات نشان دهنده آمریکای ترامپ است.

در ادامه یادداشت با اشاره به تبلیغات و استراتژی دموکرات‌ها در برابر ترامپ آمده است: دموکرات‌ها بیشتر تمرکز و انرژی خود را بر بحران شیوع کرونا در آمریکا متمرکز کرده‌ که تا کنون جان بیش از ۱۸۰ هزار نفر از شهروندان آمریکایی را گرفته و آمریکا را در جایگاه بیشترین دارنده بیماران کرونایی در جهان قرار داده است. به اعتقاد دموکرات‌ها نحوه عملکرد و واکنش دولت ترامپ در برابر بحران همه گیری کرونا موضوع حیاتی و مهمی است که نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ را رقم خواهد زد.

در عین حال باید توجه داشت که ناآرامی‌ها و اعتراضاتی که از زمان مرگ «جرج فلوید» توسط پلیس مینیاپولیس رخ داده است، در حال حاضر  و در ماه‌های منتهی به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به یک کارت بازی تعیین کننده در نتیجه آتی انتخابات تبدیل شده است. این اعتراضات که بار دیگر در جریان شلیک پلیس به یک شهروند سیاه پوست ۲۹ ساله در کنوشا که هفته گذشته انجام شد، باردیگر جرقه خشونت ها را روشن کرد و آن منطقه را با موجی از تظاهرات جدید روبرو کرد. همزمان برخی استراتژیست‌های مخالفت ترامپ با شروع دوباره اعتراضات اعلام نگرانی کرده‌اند که ممکن است گسترش و ازدیاد دوباره این گونه اعتراضات و خشونت‌ها آسیب پذیری دموکرات‌ها را بیشتر کند.

یادداشت وال استریت ژورنال در ادامه به نقل از برخی کارشناسان و اعضای فعال در کمپین‌های انتخاباتی نوشت: «سارا لنگویل»، مسئول استراتژی رای دهندگان جمهوریخواه علیه ترامپ که تبلیغات درباره مخالفت با انتخاب مجدد ترامپ را تولید و منتشر می‌کند، گفته است که تمرکز اخیر او بر گروه‌هایی از زنان بوده است که در سال ۲۰۱۶ به ترامپ رای داده بودند، اما اکنون در حال تجدید نظر در مواضع حمایتی پیشین خود از ترامپ هستند. این استراتژیست تبلیغاتی در این ارتباط گفته است: طی شش یا هفت هفته پیش  به طور عمده تمرکز خود را بر این گروه از زنان قرار داده بودم و آشکارا این گروه از حامیان سابق ترامپ از عملکرد او در مقابله با بحران نژادپرستی حتی بیشتر از عملکرد ضعیف او در برابر بحران شیوع کرونا نگران و ناراضی بودند.

این استراتژیست مخالفت ترامپ  در ادامه اما گفته است: باید توجه داشت که اگرچه توجه زیادی به نوع عملکرد ترامپ و انتقاد از آن در جریان خشونت‌ها و غارت‌ها وجود دارد، اما بسیاری از رای دهندگان سابق به ترامپ همزمان با انتقاد از عملکرد ترامپ، غارت مشاغل و مغازه‌ها و خشونت‌ها در خیابان‌ها را موضوع مهمی ارزیابی می کنند و خواستار جلوگیری از ادامه این شرایط هستند.

هنوز مشخص نیست که چه کسی مسئول خشونت‌ها و غارت مغازه‌ها و فروشگاه در کنوشا در جریان اعتراضات هفته گذشته در این شهر است، اما مقامات محلی اعلام کرده‌اند که آشوب گرانی غیربومی و غیرمرتبط با معترضان مسالمت آمیز مسئول غارت و حمله به فروشگاه‌ها پس از نیمه شب هستند و از جمله در این ارتباط فردی ۱۷ ساله در ارتباط با شلیک به معترضان در نیمه شب که دو کشته برجای گذاشت، دستگیر شده است.

در جولای امسال نیز نظرسنجی انجام شده از سوی ان بی  سی و وال استریت ژورنال نشان می‌داد که تعداد رای دهندگانی که معتقدند سیاه پوستان و لاتین تبارها در آمریکا با تبعیض نژادی روبرو هستند روند رو به افزایشی داشته و حمایت از «جنبش جان سیاهان مهم است» در حال افزایش است.

به طور کلی، «جرم و جنایت» به عنوان یک موضوع مورد بحث برای رای دهندگان آمریکایی، در جاها و زمان‌های مختلف این کشور اولویت متفاوتی دارد. مثلا نظرسنجی ماه گذشته ان بی سی نشان می دهد که برای رای دهندگان آمریکایی اولویت مسئله «جرم و جنایت» پس از دیگر مسائل از جمله موضوعات اقتصادی، ویروس کرونا و دیگر موضوعات قرار دارد. نظر سنجی جدیدتری از سوی «مرکز تحقیقاتی پیو» نشان داده است که وقتی از رای دهندگان درباره اهمیت موضوع «جرم و خشونت» در انتخابات پیش رو سوال شد، سوال شوندگان این موضوع را اولویت پنجم برای تصمیم گیری اعلام کردند و نشان می داد همچنان اهمیت موضوعات جنایی و جرم پس از مسائل دیگری همچون اقتصاد و سلامت و بهداشت و ویروس کرونا قرار دارد. اما همزمان برای جمهوریخواهان، اهمیت این موضوع در اولویت دوم پس از مسائل اقتصادی قرار دارد. این نظرسنجی‌ها نشان می دهد که برای حامیان دو حزب آمریکایی اولویت موضوع «جرم و جنایت» بسیار متفاوت است.

در همین ارتباط نیز«الکس کونانت»، استراتژیست کمپین انتخاباتی جمهوریخواهان به ترامپ گفته است که اگر موضوع اصلی انتخابات مسئله شیوع کرونا باشد، او حتما خواهد باخت، اما اگر اولویت انتخابات و رای دهندگان این باشد که چه کسی بهتر می تواند با شورش‌ها و خشونت‌های شهری مقابله کند، به احتمال بیشتری ترامپ شانس اصلی پیروز در انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا خواهد بود.

این یادداشت در ادامه می گوید: براساس نظرسنجی‌های اخیر به اعتقاد رای دهندگان آمریکایی ترامپ شخصیت و توانایی بیشتری در مقایسه با بایدن برای اداره و تجهیز نیروها در مقابله با جرم و جنایت و خشونت دارد و این اختلاف حدود ۴ درصد به نفع ترامپ است، اما در مقابل جو بایدن، توانایی و قدرت بهتری برای متحد کردن جامعه آمریکایی در مقابله با مسائل و روابط نژادی دارد و از این نظر فاصله بایدن  با ترامپ در حدود ۲۰ درصد بیشتر است.

با توجه به این مسائل، فعالان و کارشناسان سیاسی معتقدند که در حال حاضر ترامپ با تمرکز بر روی مسائل «جرم و جنایت و خشونت» همزمان با اعتراضات ضدنژادپرستی در واقع به دنبال تغییر و انحراف افکار رای دهندگان است. این موضوع بویژه از آن جا بیشتر اهمیت می یابد که شخص ترامپ و بسیاری دیگر از رهبران جمهوریخواه و حامی او هشدار داده‌اند که خشونت و بی نظمی در صورت ورود نامزد رقیب به کاخ سفید افزایش خواهد یافت. البته این رویکرد ترامپ و جمهوریخواهان تازگی ندارد و آن‌ها در جریان انتخابات میان دوره‌ای کنگره آمریکا در سال ۲۰۱۸ نیز با لحن و بیانی مشابه هشدار می دادند که خشونت‌ها و بی ثباتی‌ها در صورت قدرت گیری دموکرات‌ها افزایش خواهد یافت و در این ارتباط به کاروانی از مهاجران اشاره می کردند که از سوی مکزیک به سمت مرزهای آمریکا روانه شده بودند. در آن زمان اما نامزدهای انتخاباتی دموکرات‌ها به تبلیغات منفی جمهوریخواهان و ترامپ واکنش نشان ندادند و همین موضوع باعث حمایت موجی از حاشیه نشینان (ایالت های خاکستری) از دموکرات‌ها را به دنبال داشت که در نهایت به خروج کنترل و ریاست مجلس نمایندگان از دست حزب جمهوری خواه در انتخابات ۲۰۱۸ منجر شد.

به گفته کارشناسان، استراتژی فعلی ترامپ درباره بی نظمی و خشونت قبلا از سوی ترامپ امتحان شده و به نظر نمی رسد که در حال حاضر برای او کارایی و نتیجه ای را در بر داشته باشد.

به قول «جو زپسکی»، استراتژیست انتخاباتی، برای یک رئیس جمهوری که مشغول کار است، نشان دادن این همه خشونت، ناآرامی و تنش موضوع خوبی نیست و این شرایط نمی تواند به نفع او باشد، در حالی که فقط کمتر از ۱۰ هفته تا زمان انتخابات زمان باقی مانده است.

«راشد رابینسون»، از دیگر کارشناسان انتخاباتی معتقد است: ترامپ نمی‌تواند درباره بحران شیوع کرونا صحبتی داشته باشد و از همین رو او همواره به صورت مستقیم با عصبانیت درباره مسائل نژادی و کینه نژادی صحبت می کند و انگار این انتخابات فقط درباره خشونت و کینه است.

اگرچه طی چند هفته اخیر، کمپین انتخاباتی ترامپ، تهدیدات مبتنی بر خشونت و بی نظمی را کمتر مورد تاکید قرار داده، اما از اول جولای، سه منبع تبلیغاتی مختلف بیش از ۶۷ هزار بار این موضوع را بر روی ایستگاه‌ های تلویزیونی در سراسر آمریکا مورد توجه و تکرار قرار داده‌اند و براساس داده‌ها ۶۴ درصد از داده‌های مربوط به تبلیغات انتخاباتی ترامپ در تلویزیون شامل تبلیغات در همین موضوع بوده است.

در مقابل همه تبلیغات «جو بایدن» در همین مدت زمان به طور عمده بر موضوع شیوع کرونا و عملکرد ترامپ در این ارتباط تمرکز دارد و دیگر تبلیغات محدود و معدود بایدن نیز که به موضوع کرونا اختصاص ندارد، همواره بایدن و اطرافیان او را با ماسک جهت یادآوری موضوع شیوع کرونا نشان می‌دهد. به عنوان نمونه تبلیغات انتخاباتی «جوبایدن» با نشان دادن تصاویری از استادیوم‌های خالی، مدارس تعطیل و کلیساهای خالی همزمان با پخش سرود ملی آمریکا آغاز شد تا ضعف ترامپ در دوره بحران شیوع کرونا بیشتر برجسته شود.

با توجه به همین ضعف ترامپ نیز به نظر می‌رسد که کمپین انتخاباتی بایدن مسیر پیروزی خود را با کسب آرای حاشیه نشینان (ایالت های خاکستری)، افراد مستقل و افراد غیرسفید پوست بسیار هموار  می بیند.

نویسندگان یادداشت در ادامه نقل قول‌هایی از شهروندان آمریکایی را مورد استناد قرار داده‌اند که از عملکرد ترامپ بسیار ناامید شده‌اند، از جمله آن جا که یکی از آن‌ها گفته است که به اعتقاد او ترامپ اعتراضات را تبدیل به بحران نژادپرستی کرده است. در مقابل عده‌ای نیز هستند که ترامپ  را مقصر همه گیری و شیوع کرونا نمی دانند و بیشتر حمایت خود را با توجه به عملکرد اقتصادی گذشته ترامپ و همچنین برخورد او با موضوع مهاجران اعلام کرده‌اند.

یادداشت وال استریت ژورنال در ادامه نتیجه گیری کرده است که: تلاش تیم انتخاباتی ترامپ برای کسب آرای طبقه کارگر است که آرای الکترال کالج را در سال ۲۰۱۶ برای ترامپ به حداکثر رساندند. مشاوران و دستیاران ترامپ نیز معتقدند که تاکید بر روی مسئله «هرج و مرج و لزوم نظم و قانون» می‌تواند برای جذب آرای زنان حاشیه نشین و آرای مستقل تاثیرگذار باشد، اگرچه در انتخابات میان دوره‌ای کنگره در سال ۲۰۱۸ این استراتژی برای جمهوری خواهان و ترامپ با شکست روبرو و باعث شد تا مجلس نمایندگان از کنترل جمهوری خواهان خارج شود. لذا این استراتژی ترامپ برای پیروزی در انتخابات یک خطر بسیار بزرگ برای او به شمار می‌رود و ممکن است به نتیجه مورد نظر جمهوری خواهان منجر نشود و ترامپ نتواند ریاست جمهوری دور دوم در آمریکا را تجربه کند.

  • این مطلب، صرفاً جهت اطلاعِ مخاطبان، نخبگان، اساتید، دانشجویان، تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران بازنشر یافته و الزاماً منعکس‌کننده‌ی مواضع و دیدگاه‌های اندیشکده راهبردی تبیین نیست.

منبع: خبرگزاری تسنیم

ارسال دیدگاه