گفت‌وگوی المانیتور با یکی از فرماندهان میدانی پیشمرگه

پایگاه خبری-تحلیلی المانیتور در گفت‌وگو با «سیروان بارزانی» یکی از فرماندهان پیشمرگه در شمال عراق به بررسی حملات ترکیه به شمال عراق، روابط اقلیم با پ.ک.ک و نیروهای دموکراتیک سوریه پرداخته است.

♦️ گفت‌وگوی المانیتور با یکی از فرماندهان میدانی پیشمرگه

 

📝#گزارش_کوتاه

🔹 پایگاه خبری-تحلیلی المانیتور در گفت‌وگو با «سیروان بارزانی» یکی از فرماندهان پیشمرگه در شمال عراق به بررسی حملات ترکیه به شمال عراق، روابط اقلیم با پ.ک.ک و نیروهای دموکراتیک سوریه پرداخته است.

🔹 بارزانی به المانیتور می‌گوید: «حضور عناصر پ.ک.ک در خاک عراق به یک مشکل برای ما تبدیل شده و اربیل از بغداد می‌خواهد واکنش نشان دهد؛ اما دولت مرکزی هیچ اقدامی انجام نمی‌دهد». وی می‌افزاید: «حدود ۴ هزار و ۵۰۰ روستای کردنشین در دوره رژیم بعث ویران شد که تاکنون ۳۰۰ تا ۴۰۰ روستا به دلیل درگیری آنکارا با پ.ک.ک بازسازی نشده و مردم امکان بازگشت به منازل خود را ندارند».

🔹 این فرمانده کرد با اشاره به روابط مناسب اربیل با آنکارا و دسترسی اقلیم به اروپا از طریق ترکیه، خاطرنشان می‌‌کند: «دولت مرکزی در هفته‌های اخیر چند مقر نظامی در مرز با ترکیه ایجاد کرده که اقدام قابل قبولی است؛ اما مشکل را حل نمی‌کند».

🔹 بارزانی درباره روابط حزب دموکرات کردستان عراق با کردهای شمال سوریه نیز می‌گوید: «این روابط خوب است. اما هنوز مسائلی وجود دارد که باید حل شود. ازجمله اینکه نیروهای دموکراتیک سوریه(SDF) به حدود ۴ تا ۵ هزار نیروی پیشمرگه روژاوا اجازه بازگشت به اقلیم را نمی‌دهند».

🔹 وی همچنین درباره ادعای ترکیه مبنی بر اینکه نیروهای دموکراتیک سوریه همان اعضای پ.ک.ک هستند، اظهار می‌کند: «نمی‌توان گفت این‌دو یکی هستند، اما روابط بسیار نزدیکی دارند و بسیاری از اعضای پ.ک.ک در نبرد با داعش در سوریه کشته شدند. به هرحال این افراد آزادانه از مناطق شمالی عراق به شمال سوریه رفته و مورد استقبال نیروهای دموکراتیک سوریه قرار می‌گرفتند».

(https://www.al-monitor.com/pulse/originals/2020/09/iraq-erbil-kurdistan-turkey-pkk.html)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه