چالش‌های نظامی آمریکا در مواجهه با ائتلاف چین و روسیه

اخیراً وزارت دفاع آمریکا در گزارشی به کنگره این کشور از توسعه نظامی چین ابراز نگرانی کرد. در عین حال روسیه به عنوان تنها قدرت هسته‌ای هم‌طراز با آمریکا نیز مهم‌ترین تهدید برای ناتو در مناطق محل اختلاف بوده است.

♦️ چالش‌های نظامی آمریکا در مواجهه با ائتلاف چین و روسیه

📝#تحلیل_کوتاه

🔹 اخیراً وزارت دفاع آمریکا در گزارشی به کنگره این کشور از توسعه نظامی چین ابراز نگرانی کرد. در عین حال روسیه به عنوان تنها قدرت هسته‌ای هم‌طراز با آمریکا نیز مهم‌ترین تهدید برای ناتو در مناطق محل اختلاف بوده است. حال می‌توان پرسید ائتلاف روسیه و چین، چه خطرات نظامی برای آمریکا در پی خواهد داشت؟

🔸 سیاست خارجی تهاجمی آمریکا باعث تقویت روابط چین و روسیه طی سال‌های اخیر شده است. آن‌ها از منظر سلبی برای مقابله با مداخله‌جویی‌های آمریکا در مسائل داخلی و منطقه‌ای‌شان، هدف مشترکی یافتند. این همکاری‌ها از ابعاد سیاسی، دیپلماتیک و اقتصادی به حوزه نظامی نیز تسری یافته و چالش‌هایی برای پنتاگون ایجاد کرده است:

۱- این دو کشور می‌توانند همکاری مشترکی در تولید محصولات جدید و استراتژیک مانند هوش مصنوعی، تسلیحات مافوق‌صوت، زیردریایی و سامانه‌های ضدموشکی داشته باشند که انحصار آمریکا در برخی نوآوری‌های صنایع نظامی را کاهش دهد.

۲- فروش تسلیحات هوایی روسیه به چین به‌ویژه هواپیماهای سوخوی نسل جدید، سامانه‌های موشک‌های زمین‌به‌هوا و دستگاه‌های ضدشناسایی می‌تواند بازدارندگی چین در برابر حضور نظامی آمریکا در دریای چین جنوبی، تایوان و شبه‌جزیره کره را به‌شدت افزایش داده و عملاً از هر گونه اِعمال تهدید از سوی آمریکا جلوگیری کند.

۳- اقدامات هماهنگ در پشتیبانی از یکدیگر، خطر مهم‌تر اتحاد این دو برای آمریکاست. برای مثال حملات مشترک سایبری، حضور نظامی روسیه در اقیانوسیه برای حمایت از چین، فروش تسلیحات چینی به ونزوئلا به عنوان متحد روسیه یا نفوذ اقتصادی چین در اروپا برای ایجاد اختلاف در بین اعضای ناتو، از این موارد است.

🔸 به نظر می‌رسد تداوم سیاست خارجی دولت ترامپ، تهدید روسیه و چین را برای تصمیم‌سازان آمریکایی برجسته‌تر سازد و احتمال کاهش حضور و نفوذ نظامی آمریکا در غرب آسیا را افزایش دهد. با این وجود مداخله‌جویی‌های آمریکا در آسیای غربی و شمال آفریقا تداوم خواهد داشت.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه