روسیه و بهره برداری از حضور آمریکا در افغانستان

ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه اخیراً در مصاحبه‌ای بیان داشته که «بهتر است نیروهای آمریکایی همچنان در افغانستان بمانند. ما از ابتدا هم از حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان حمایت کردیم و قبلا هم به قطعنامه مربوطه در شورای امنیت سازمان ملل رای مثبت دادیم.

♦️ روسیه و بهره برداری از حضور آمریکا در افغانستان

📝#تحلیل_کوتاه

🔷 ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه اخیراً در مصاحبه‌ای بیان داشته که «بهتر است نیروهای آمریکایی همچنان در افغانستان بمانند. ما از ابتدا هم از حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان حمایت کردیم و قبلا هم به قطعنامه مربوطه در شورای امنیت سازمان ملل رای مثبت دادیم. من هنوز هم معتقدم که حضور آمریکا در افغانستان مغایر با منافع ما نیست».

🔶 موضع دولت روسیه در زمان اعلام توافق آمریکا با طالبان مبنی بر خروج نیروهای نظامی آمریکایی از افغانستان، حمایت از خروج نیروها بود. با این حال به نظر می‌رسد با توجه به موضع اخیر پوتین، حضور نظامیان آمریکا و ناتو در افغانستان، منافعی نیز برای امنیت ملی روسیه داشته باشد:

۱️⃣ در شرایط کنونی، چشم‌انداز گفتگوهای صلح میان طالبان و دولت، مبهم است و مشخص نیست نتیجه آن ثبات سیاسی کابل باشد یا تشدید دوباره ناامنی و تروریسم در این کشور. بنابراین مسکو علاقه‌مند است که مسئولیت و هم‌چنین هزینه تأمین امنیت افغانستان بر عهده آمریکا باشد و روسیه صرفاً از مزایای این امنیت برای کسب منافعش در افغانستان بهره‌برداری کند.

۲️⃣ تداوم حضور نظامیان آمریکایی در افغانستان مانع از تمرکز و توجه بیشتر آمریکا به دیگر نقاط ژئوپلتیک به‌ویژه شرق اروپا خواهد بود و هم‌چنین انرژی بیشتری از ائتلاف ناتو در افغانستان خواهد گرفت.

۳️⃣ حضور نظامی آمریکا در افغانستان، مستمسک خوبی برای روسیه است تا با تداوم نگرانی چین از حضور نظامی آمریکا در نزدیکی مرزهایش، به تقویت ائتلاف مسکو با پکن علیه منافع آمریکا بپردازد. تقویت این ائتلاف به‌ویژه در حوزه‌های تسلیحاتی و دفاعی می‌تواند از نتایج تشدید نگرانی‌های امنیتی چین ناشی از حضور آمریکا در افغانستان باشد.

🔶 در عین حال نمی‌توان این فرضیه را نیز از نظر دور داشت که خروج نظامی آمریکا از افغانستان در صورت ثبات سیاسی در کابل و برقراری امنیت در این کشور، گزینه مطلوبی برای روسیه است تا به تعمیق نفوذش در آسیای میانه به طور اعم و افغانستان به طور اخص بپردازد.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه