آمریکا و تداوم پروژه مبارزه با تروریسم

تارنمای «نبرد میان صخره‌ها» در یادداشتی به قلم استفان تانکل، پژوهشگر اندیشکده‌های بروکینگز و رند، به ارزیابی این مسأله پرداخته که با توجه به اولویت سند «استراتژی دفاع ملی 2018» آمریکا مبنی بر مقابله با روسیه و چین، این کشور چگونه می‌تواند هم‌چنان پروژه به اصطلاح «مبارزه با تروریسم» را ادامه دهد.

♦️ آمریکا و تداوم پروژه مبارزه با تروریسم

 

📝#گزارش_کوتاه

🔷 تارنمای «نبرد میان صخره‌ها» در یادداشتی به قلم استفان تانکل، پژوهشگر اندیشکده‌های بروکینگز و رند، به ارزیابی این مسأله پرداخته که با توجه به اولویت سند «استراتژی دفاع ملی ۲۰۱۸» آمریکا مبنی بر مقابله با روسیه و چین، این کشور چگونه می‌تواند هم‌چنان پروژه به اصطلاح «مبارزه با تروریسم» را ادامه دهد.

🔷 در این یادداشت آمده است پنتاگون هم‌چنان نیروهای بسیاری را در جریان مبارزه با تروریسم استفاده می‌کند و نتوانسته تمرکز منابع را با اولویت‌های جدید تنظیم کند. آمریکا نیروی زمینی بسیاری را به کار گرفته و هزینه مالی بالایی را در امور لجستیکی صرف می‌کند.

🔷 طبق پژوهش‌های سنتکام، عمده نیروهای زمینی «خسته و فرسوده» شده‌اند. بنابراین ضرورت بازبینی در پروژه «ضدتروریسم» مشخص است ولی این به معنای لغو آن نیست، بلکه باید در یک ارزیابی جدید، نیروها به طور انعطاف‌پذیر با تهدیدات هماهنگ شوند.

🔷 در یک چارچوب جامع، پنتاگون باید با رویکرد برنامه‌ریزی سناریومحور متناسب با منابع موجود و تهدیدات حیاتی به تعیین اولویت‌ها و مآموریت‌ها بپردازد. در این راستا باید فهرستی استاندارد از گروه‌های تروریستی تهیه شود که در آن، اولویت‌ها بر مبنای سطح و ماهیت تهدید مشخص شده باشند. در مرحله بعد متناسب با این اولویت‌ها می‌توان برای هر یک از گروه‌ها یکی از مأموریت‌های شکست، برچیدن، تخریب، ایجاد اختلال، نظارت یا شناسایی را انتخاب کرد.

🔷 سپس منابع مورد نیاز برای مأموریت بر اساس توان‌مندی‌های جامعه اطلاعاتی، وزارت دفاع و وزارت خارجه آمریکا مورد بررسی قرار می‌گیرند و امکان همکاری با دیگر دولت‌های متحد یا حتی رقیب نیز ارزیابی می‌شود. تصمیم‌گیری بر اساس رویکرد هزینه‌فایده، محور این بخش است. سرانجام اینکه این فرآیند مرتباً با پویایی و رصد به‌روز وضعیت، تغییر می‌کند.

🔶 این یادداشت نشان می‌دهد گرچه آمریکا درصدد کاهش تمرکز منابع انسانی و مالی در غرب آسیاست ولی این روند کاهشی را به‌نحوی تدریجی و به گونه‌ای دنبال می‌کند تا ضمن انتقال نیروها به حوزه‌های مقابله با چین و روسیه، وجهه حمایت‌گرانه آمریکا در منظر متحدان منطقه‌ای‌اش نیز کمتر آسیب ببیند.

منبع

(https://warontherocks.com/2020/09/making-the-u-s-militarys-counter-terrorism-mission-sustainable/)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه