بایدن چگونه راهبرد شکست‌خورده ترامپ را در قبال ایران تغییر می‌دهد؟

نشریه نشنال‌اینترست در تحلیلی به ارزیابی اقدام‌های احتمالی دولت بایدن برای تغییر راهبرد آمریکا نسبت به ایران پرداخته است.

♦️ بایدن چگونه راهبرد شکست‌خورده ترامپ را در قبال ایران تغییر می‌دهد؟

 

#گزارش_کوتاه

🔷 نشریه نشنال‌اینترست در تحلیلی به ارزیابی اقدام‌های احتمالی دولت بایدن برای تغییر راهبرد آمریکا نسبت به ایران پرداخته است. نویسنده نوشته است نه‌تنها سیاست «فشار حداکثری» به نتایج دلخواه در راستای توقف برنامه‌های هسته‌ای، موشکی و منطقه‌ای ایران نینجامید بلکه برعکس به گسترش آن‌ها منجر شد.

🔷 در این یادداشت آمده که رویکرد سخت‌گیرانه و متوهمانه دولت ترامپ مبتنی بر وادارسازی ایران به مذاکره درباره همه موضوعات، به دور از واقع‌بینی بوده و کاملاً شکست خورده است. تهران که چنین مذاکره‌ای را خلاف امنیت ملی ایران می‌دید به‌سختی در برابر تحریم‌ها مقاومت کرد ولی تسلیم نشد.

🔷 دلیل مقاومت ایران روشن است: «امنیت پیش‌شرط رشد اقتصادی است». جمهوری اسلامی حاضر نیست در ازای رفع تحریم‌ها و جذب سرمایه خارجی، مؤلفه‌های امنیت ملی ایران را خدشه‌دار ساخته یا واگذار کند. این مقاله به نقل از رهبری انقلاب از تحریم‌ها به عنوان «جنگ نرم» در مقوله امنیتی یاد می‌کند.

🔷 نویسنده به دولت بایدن پیشنهاد می‌کند ابتدا و پیش از طرح دیگر پرونده‌ها، موضوع هسته‌ای را با بازگشت به برجام حل‌وفصل کند، زیرا احتمال دست‌یابی ایران به تسلیحات هسته‌ای، هم مانع حل پرونده‌های موشکی و منطقه‌ای ایران است و هم سبب گرایش دیگر دولت‌های منطقه به سمت تولید بمب اتمی می‌شود.

🔷 این یادداشت مدعی است اگر مسیر دیپلماسی برای توقف برنامه هسته‌ای ایران شکست بخورد، راهی جز جنگ وجود نخواهد داشت و این امنیت آمریکا و رژیم صهیونیستی در غرب اسیا را به خطر خواهد انداخت. پس نباید بازگشت آمریکا به برجام را منوط به اخذ ضمانت بابت آغاز مذاکرات در حوزه‌های موشکی و منطقه‌ای نمود.

🔶 به نظر می‌رسد ارسال این پیام به دولت جدید آمریکا که ایران تحت هیچ شرایطی به مذاکره تحت فشار تن نخواهد داد، می‌تواند طرف مقابل را در این تصمیم احتمالی که برجام را به گروگان سایر مسائل درآورد به تجدیدنظر وادار کند.

منبع

(https://nationalinterest.org/feature/how-biden-can-move-beyond-trump%E2%80%99s-failed-iran-strategy-172942)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه