اندیشکده مطالعات راهبردی و بین‌المللی: ایران، نگاهی فراتر از ترور

اندیشکده مطالعات راهبردی و بین‌المللی در گزارشی ترور شهید فخری‌زاده را جزیی از پازلی بزرگ‌تر دیده و در چند محور بدان پرداخته است

♦️ اندیشکده مطالعات راهبردی و بین‌المللی: ایران، نگاهی فراتر از ترور

 

#گزارش_کوتاه

🔷 اندیشکده مطالعات راهبردی و بین‌المللی در گزارشی ترور شهید فخری‌زاده را جزیی از پازلی بزرگ‌تر دیده و در چند محور بدان پرداخته است:

۱️⃣ برنامه هسته‌ای
در این گزارش آمده است حجم و سطح غنای اورانیوم در صنعت هسته‌ای ایران به میزان قابل توجهی افزایش یافته و این کشور سانتریفیوژهای جدیدی را به کار بسته است. علاوه بر این‌ موارد که در چارچوب گام‌های کاهش تعهدات رخ داده، برجام نسبت به آزمایش‌های مرتبط با تولید مواد شکافت‌پذیر با دقت بالایی ورود نکرده و امکان پنهان‌کاری آزمایش‌های سوخت هسته‌ای در ایران وجود دارد. بسته‌شدن پرونده ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای ایران، مهم‌ترین نقص این توافق است.

۲️⃣ برنامه موشکی
در ادامه این گزارش نوشته شده است حملات دقیق موشک‌های بالستیک و کروز از سوی متحدان یمنی ایران به سوی عربستان نشان می‌دهد برنامه موشکی ایران از منظر دقت، سرعت و قدرت، پیشرفت قابل ملاحظه‌ای کرده است. علاوه بر اینکه در توسعه پهپادهای نظامی نیز رشد محسوسی داشته که می‌تواند مراکز نظامی و صنعتی متحدان عرب آمریکا را هدف قرار دهد. شناورهای تندرو، مین‌های هوشمند و موشک‌های ضدکشتی، دیگر ابعاد پیشرفت برنامه نظامی است که در کنار سامانه S300 و خرید احتمالی سامانه S400 از روسیه به ایران قدرت بالایی می‌بخشد.

۳️⃣ برنامه منطقه‌ای
به نوشته نویسنده گزارش، قدرت حزب‌الله در لبنان، تسلط حکومت اسد بر سوریه، پیش‌روی‌های انصارالله در یمن، کاهش نفوذ آمریکا در عراق و احتمال خروج این کشور از افغانستان، همگی به توسعه نفوذ منطقه‌ای ایران انجامیده است. همچنین محاصره قطر از سوی عربستان و متحدانش به شکاف در شورای همکاری خلیج فارس منجر شده است.

🔷 نویسنده حوادث یک سال اخیر پس از ترور سردار سلیمانی، خراب‌کاری در نطنز و ترور دکتر فخری‌زاده را در چارچوب فرآیندی برای مقابله با روند روبه‌رشد ایران در سه حوزه فوق برمی‌شمارد و به دولت بایدن هشدار می‌دهد که با بازگشت به برجام سبب تقویت بیش از حد ایران نشود.

🔶 این ترور را نه اقدامی خودسرانه از سوی رژیم صهیونیستی در تقابل با سیاست خارجی بایدن بلکه می‌توان بخشی از تلاش مشترک این دو بازیگر برای افزایش فشار بر ایران جهت وادارسازی به تعمیم برجام به حوزه‌های موشکی و منطقه‌ای قلمداد کرد. به همین دلیل این جنایت نه‌تنها پاسخی قاطع می‌طلبد بلکه به‌هیچ‌وجه نباید در دام بازی دموکرات‌ها در نقش «پلیس خوب» افتاد.

منبع

(https://www.csis.org/analysis/iran-looking-beyond-assassination)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه