۶۰ سال همکاری پنهانی نظامی و جاسوسی پشت توافق اسرائیل-مغرب نهفته است

یک روزنامه آمریکایی گزارش داد که پشت اعلامیه روز گذشته تل‌آویو و مغرب برای عادی‌سازی روابط، 60 سال رابطه پنهانی در زمینه نظامی و جاسوسی وجود دارد.

روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» در گزارشی با اشاره به توافق اخیر رژیم صهیونیستی و مغرب برای عادی‌سازی روابط گزارش داد که توافق اسرائیل و مغرب پس از سالها همکاری پنهانی دو طرف در زمینه تسلیحات و جاسوسی صورت گرفت است.

در مقدمه این گزارش در خصوص روابط پنهانی رژیم صهیونیستی و مغرب این‌گونه نوشته شده است که برای تقریباً ۶۰ سال، دو طرف که اخیراً با عادی‌سازی روابط موافقت کرده‌اند، به صورت پنهانی در زمینه موضوعات نظامی و اطلاعاتی، اقدامات تروریستی و مهاجرت یهودیان مراکش به فلسطین اشغالی همکاری نزدیکی داشته‌اند.

این روزنامه آمریکایی سپس ادامه داد، در پشت اعلامیه روز پنجشنبه مبنی بر اینکه اسرائیل و مغرب اولین روابط دیپلماتیک رسمی خود را برقرار خواهند کرد، تقریباً ۶ دهه همکاری نزدیک و محرمانه در زمینه‌های اطلاعاتی و نظامی نهفته است که هیچ یک از طرفین رسماً به آن اعتراف نکرده اند.

این روزنامه آمریکایی سپس با اشاره به این همکاری ادامه داد، اسرائیل به مغرب در دستیابی به تسلیحات و ابزارهای جمع‌آوری اطلاعات و نحوه استفاده از این تجهیزات کمک کرده است و همچنین به این کشور در ترور یکی از رهبران مخالف کمک کرده بود.

از طرف دیگر، مغرب نیز به رژیم صهیونیستی در پذیرش یهودیان مراکش، انجام عملیاتی علیه «اسامه بن لادن» سرکرده پیشین القاعده و حتی جاسوسی از دیگر کشورهای عربی کمک کرده است.

طبق این گزارش، مجموعه‌ای از مصاحبه‌ها و اسناد کشف شده طی سالهای متمادی حکایت از همکاری پنهانی رژیم صهیونیستی و مغرب دارد و این مسئله نمایانگر سیاست دیرینه رژیم صهیونیستی در ایجاد روابط پنهانی با آن دسته از رژیم‌های عربی است که منافع و دشمنان مشترکی با آنها دارد.

طبق این گزارش، رژیم صهیونیستی راهبردی را موسوم به «استراتژی محیطی» دنبال می‌کند که مطابق با آن با کشورهای که در فاصله دورتری قرار دارند و از نزاع میان صهیونیست‌ها و اعراب حذف شده‌اند یا اینکه روابط خصمانه‌ای با دشمنان اسرائیل دارند، وارد تعامل می‌شود.

طبق این گزارش، رابطه میان اسرائیل و مغرب تاحدودی از تعداد زیاد یهودیان مغرب قبل از پیدایش رژیم صهیونستی در سال ۱۹۴۸ ناشی شده است که بسیاری از آنها به فلسطین اشغالی مهاجرت می‌کنند و یکی از بزرگترین بخش‌های جمعیت صهیونیست‌ها را تشکیل می‌دهند.

بر اساس این گزارش، حدود یک میلیون اسرائیلی از مغرب هستند یا از نسل آنهایی هستند که از فاصله ۲۰۰۰ مایلی با فلسطین اشغالی، به منافع صهیونیست‌ها پایبند بودند.

آن طور که در گزارش نیویورک‌تایمز اشاره شده است، پس از استقلال مغرب از فرانسه در سال ۱۹۵۶، مهاجرت یهودیان ممنوع شد.  

سازمان جاسوسی اسرائیل موسوم به «موساد» بسیاری از یهودیان را قاچاق کرد اما عملیات آن در سال ۱۹۶۱ زمانی لو رفت که یک قایق حامل مهاجران به همراه سرنشینانش غرق شد.

یک ماه بعد از آن، پادشاه جدیدی به نام «حسن دوم» قدرت را در مغرب به دست گرفت و رژیم صهیونیستی اقدامات زیادی را برای اسرائیل برای دوستی با وی انجام داد.

طبق این گزارش، سازمانهای صهیونیستی با «مهدی بن برکه» رهبر مخالفان مغرب که برای خلع پادشاه مغرب درخواست کمک کرده بود، ملاقات کردند اما در عوض کمک به وی، پادشاه مغرب را از توطئه کودتا مطلع کردند.

پادشاه مغرب نیز در ازای این اقدام موساد، مجوز مهاجرت یهودیان را صادر کرد و به موساد اجازه راه‌اندازی یک پایگاه در مغرب را داد.

طبق این گزارش، تل‌آویو نیز تسلیحاتی را در اختیار مغرب قرار داد و به آنها نحوه استفاده از این تسلیحات را آموزش داد و همچنین فناوری جاسوسی را در اختیار مغرب قرار داد و به آنها در راه‌اندازی سرویس اطلاعاتی مغرب کمک کرد و دو طرف اطلاعاتی را که جاسوس‌هایشان به دست آورده بودند به اشتراک گذاشتند.

نیویورک‌تایمز ادامه داد، لحظه حیاتی در رابطه اسرائیل و مغرب در سال ۱۹۶۵ زمانی رخ داد که رهبران کشورهای عربی و فرماندهان نظامی در «کازابلانکا» غرب مغرب با یکدیگر دیدار کردند و دولت وقت مغرب به موساد اجازه داد که در اتاق‌های نشست و سوئیت‌های خصوصی آنها، میکروفون کار بگذارد.

این گزارش ادامه می‌دهد، عملیات استراق سمع فوق به صهیونیست‌ها اجازه داد تا حد بی‌سابقه‌ای به نوع نگرش اعراب، توانمندی‌ها و طرح‌های اعراب اشراف پیدا کند که این اقدامی حیاتی برای موساد و نیروهای جنگ رژیم صهیونیستی برای آماده‌ شدن برای جنگ ۶ روزه ۱۹۶۷ با اعراب محسوب شد.

ژنرال «شالومو گازیت» که بعدها بعنوان رئیس اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی منصوب شد در سال ۲۰۱۶ در مصاحبه‌ای گفت: «این اطلاعات ضبط شده که حقیقتاً دستاورد اطلاعاتی خارق العاده‌ای محسوب می‌شد، این حس برتری را در ما به عنوان I.D.F  (ارتش رژیم صهیونیستی) ایجاد کرد که در جنگ مقابل مصر پیروز خواهیم شد».

طبق گزارش نیویورک‌تایمز، درست مدتی بعد از آن کودتای اطلاعاتی، به درخواست سازمان اطلاعات مغرب، موساد، محل اسکان برکه رهبر مخالفان مغرب را مشخص کرد و به او کمک کرد به پاریس برود و در آنجا مغرب و فرانسویان متحد این کشور او را ربودند و زیر شکنجه به قتل رساندند و مأموران موساد جسد وی را از بین بردند و هرگز جسد وی پیدا نشد.

یک دهه بعد از آن، حسن دوم پادشاه مغرب و دولت وی به ایجاد کانال ارتباطی محرمانه رژیم صهیونیستی و مصر کمک کردند و مغرب قبل از توافقات ۱۹۷۸ کمپ دیوید و عادی‌سازی روابط میان قاهره و تل آویو، به محل مذاکرات محرمانه میان مقام‌های رژیم صهیونیستی و مصر تبدیل شد و اسرائیل سپس ایالات متحده را ترغیب کرد تا به مغرب کمک نظامی ارائه دهد.

بنا بر گفته یک مقام سابق موساد که خواست نامش فاش نشود، در سال ۱۹۹۵، سازمان اطلاعات مغرب در طرح ناموفق موساد برای جذب منشی اسامه بن لادن، یافتن و قتل این رهبر القاعده مشارکت کرد.

برای سالها، «محمد ششم» جانشین حسن دوم به دنبال کمک اسرائیل برای جلب رضایت آمریکا در الحاق صحرای غربی به مغرب بود که در نهایت در اعلامیه روز پنجشنبه عادی سازی روابط صهیونیست‌ها با مغرب این درخواست به بار نشست.

روزنامه نیویورک‌تایمز در بخش پایانی گزارش خود نوشت که از سال ۲۰۰۶، «سرگی باردوگو» رهبر یک جامعه کوچک یهودیان باقیمانده در مغرب که نماینده پادشاه مغرب در این تلاش برای الحاق صحرای غربی بود، با مقام‌های اسرائیلی و رهبران یهودی آمریکا نشست‌هایی را در این زمینه صورت داد و گاهی اوقات این نشست‌ها با حضور «یاسین منصوری» دوست قدیمی پادشاه مغرب انجام می‌گرفت که ریاست سازمان اطلاعات خارجی غرب را برعهده داشت. منصوری همچنین با همتای اسرائیلی خود یعنی «یوسی کوهن» رئیس موساد نیز ملاقات مستقیم داشت و برخی از مذاکراتی را انجام داد که در نهایت به توافق عادی‌سازی روابط منتهی شد.

مغرب روز گذشته خبر داد که تماس‌های رسمی و روابط دیپلماتیک خود با رژیم صهیونیستی را در سریع‌ترین زمان ممکن از سر خواهد گرفت.

پس از اعلام توافق سازش مغرب با رژیم صهیونیستی، پادشاه مغرب شامگاه گذشته برای توجیه خیانت خود به مسئله فلسطین با رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین تلفنی گفت‌وگو کرد.

دفتر پادشاهی مغرب در بیانیه ای اعلام کرد: «محمد ششم» در تماس تلفنی با محمود عباس بر مواضع ثابت و متعادل مغرب در قبال مسئله فلسطین تاکید کرد و حمایت کشورش از راه حل مبتنی بر تشکیل دو کشور را برای مسئله فلسطین ابراز داشت، راه حلی که بر اساس آن اسرائیل و فلسطین در کنار یکدیگر با صلح و امنیت زندگی کنند.»

مغرب بعد از اردن، مصر، امارات، بحرین و سودان، ششمین کشور عربی است که با رژیم صهیونیستی روابط خود عادی‌سازی می‌کند. امارات، بحرین و سودان طی ماه‌های گذشته با وساطت آمریکا با رژیم اسرائیل روابط خود را عادی‌سازی کرده‌اند.

  • این مطلب، صرفاً جهت اطلاعِ مخاطبان، نخبگان، اساتید، دانشجویان، تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران بازنشر یافته و الزاماً منعکس‌کننده‌ی مواضع و دیدگاه‌های اندیشکده راهبردی تبیین نیست.

منبع: خبرگزاری فارس

ارسال دیدگاه