«حشد کردی» در کرکوک؛ آیا توافقی مشابه سنجار در راه است؟

«ادهم جمعه»، مسئول نیروهای کرد الحشد الشعبی در روزهای اخیر از تشکیل یک گروه جدید نظامی شامل 120 رزمنده کرد برای استقرار در کرکوک خبر داد.

♦️ «حشد کردی» در کرکوک؛ آیا توافقی مشابه سنجار در راه است؟

📝#تحلیل_کوتاه 

🔹 «ادهم جمعه»، مسئول نیروهای کرد الحشد الشعبی در روزهای اخیر از تشکیل یک گروه جدید نظامی شامل ۱۲۰ رزمنده کرد برای استقرار در کرکوک خبر داد. درباره این اظهارات، برخی نکات وجود دارد:

🔹 براساس اعلام جمعه، این نیروی تازه‌تأسیس با مجوز سازمان الحشد الشعبی تشکیل شده و مسئولیت حفاظت از مناطقی را بر عهده خواهد داشت که نیروهای پیشمرگه سال ۲۰۱۷ از آن عقب‌نشینی کردند. بنابراین، تشکیل چنین گروهی با برنامه‌‌ریزی یا حداقل موافقت تصمیم‌گیران اصلی حشد بوده است.

🔸 همانطور که انتظار می‌رفت، حزب دموکرات کردستان نخستین جریانی بود که به این اظهارات واکنش نشان داد. نماینده این حزب در سخنانی ضمن انتقاد از این اقدام حشد، گفت: «حزب دموکرات چه از راه مذاکره و چه از هر راه دیگری به کرکوک بازخواهد گشت».

🔸 در روزهای اخیر، «تحسین الخفاجی»، سخنگوی فرماندهی عملیات مشترک عراق نیز اعلام کرده بود که به‌زودی، نیروهای ارتش، کنترل امنیت کرکوک را بر عهده خواهند گرفت. بنابراین به نظر می‌رسد کردها، حشد و ارتش خود را برای تغییر احتمالی شرایط در کرکوک آماده می‌کنند.

🔸 در سند بازگشت ثبات و عادی‌سازی شرایط در منطقه سنجار عراق که مدتی پیش به توافق بغداد و اربیل رسید، آمده بود که پلیس و دستگاه‌های امنیت ملی و اطلاعات، منحصرا مسئولیت امنیت داخل سنجار را برعهده خواهند داشت و دیگر یگان‌ها و گروه‌های مسلح به خارج از شهر انتقال داده خواهند شد. توافقی که به نظر می‌رسید حشد حداقل یکی از بازندگان آن است.

✅ بنابراین و با توجه به اینکه احتمال تکرار الگوی سنجار در کرکوک وجود دارد، شاید حشد از هم‌اکنون به دنبال تقویت حضور در برخی مناطق این استان است تا مانند مورد پیشین، بازنده توافق بغداد و اربیل نباشد. علاوه بر این، دور از ذهن نیست که الکاظمی نیز با سطحی از حضور حشد در کرکوک مخالفتی نداشته باشد.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه