الشرق الاوسط: تشکیل دولت لبنان در انتظار ریاست‌جمهوری بایدن است

روزنامه الشرق الاوسط در مطلبی نوشت تشکیل دولت جدید در لبنان منوط به آغاز ریاست‌جمهوری جو بایدن شده است.

 روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن امروز (شنبه) در گزارشی اعلام کرد که تشکیل دولت جدید در لبنان چشم انتظار آغاز ریاست جمهوری جو بایدن است و دیدار اخیر میشل عون، رئیس جمهور لبنان و سعد حریری، نخست وزیر مکلف به نوعی خبر از به تعویق افتادن روند تشکیل دولت تا بعد از تعطیلات سال نو میلادی خبر می‌دهد.

این روزنامه به نقل از منابعی خاص گزارش داد: ممکن است تشکیل دولت طولانی مدت شود چه بسا تا زمانی که جو بایدن در ۲۰ ژانویه زمام امور ریاست جمهوری آمریکا را به دست گیرد، مگر اینکه میشل عون تصمیم بگیرد که با ترکیب هیئت دولت که حریری آن را ارائه کرده است، برخورد مثبتی داشته باشد.

این منابع فاش کردند: حریری در ابتدای دور گذشته رئیس جمهور را به دلیل نپذیرفتن درخواست او برای ایجاد یک فضای مثبت در پایان دور سیزدهم مذاکره درباره تشکیل دولت، از طریق تیم سیاسی خود که فضای منفی را بدون هیچ توجیهی گسترش می‌دهد، سرزنش کرد و گفت که عون واکنشی به اعتراض حریری نداشته است.

منابع مذکور اشاره کردند که رئیس جمهور لبنان یا تیم سیاسی او در کاخ بعبدا، بر یکپارچگی استاندارد‌ها و اعمال اصل چرخش در توزیع وزارتخانه‌ها میان فرقه‌های لبنان اصرار دارند، اما خود این مسئله را نقض کرده‌اند و لیست کاملی از ورزای پیشنهادی خود را مطرح کرده است.

روزنامه الشرق الاوسط مدعی شد که میشل عون در لیست پیشنهادی خود به دنبال دوری از ایجاد تنش سیاسی با همپیمان خود حزب الله است و او در انتساب وزرا به وابستگی سیاسی آنان تکیه کرده است.

منابع معتقدند که پیشنهاد یکپارچه سازی استاندارد‌ها و معیار‌ها از سوی رئیس جمهور لبنان از سوی حریری به دو دلیل رد شد: اول اینکه عون می‌خواهد ماهیت ابتکار عمل فرانسه را که شرط تشکیل دولت از متخصصان مستقل و بدون وابستگی به احزاب را از میان ببرد و دوم اینکه اصرار او برای بدست آوردن تضمینی است که تعیین سه پست کلیدی کابینه مطابق وابستگی‌های سیاسی باشد.

پس از وقوع انفجار مهیب در بندر بیروت و تحمیل خسارت‌های مالی و جانی بسیار زیاد به لبنان، دولت حسان دیاب استعفا داد و ابتدا مصطفی ادیب مأمور تشکیل کابینه شد، اما با انصراف او مجددا سعد حریری که خواهان اجرای طرح فرانسه است برای تشکیل دولت تعیین شد.

  • این مطلب، صرفاً جهت اطلاعِ مخاطبان، نخبگان، اساتید، دانشجویان، تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران بازنشر یافته و الزاماً منعکس‌کننده‌ی مواضع و دیدگاه‌های اندیشکده راهبردی تبیین نیست.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال دیدگاه