تشکیل دولت جدید در یمن و چالش‌های آن

روز شنبه 26 دسامبر «معین عبدالملک سعید» نخست‌وزیر دولت انتقالی یمن در مقابل رئیس‌جمهوری فراری و مستعفی یمن در ریاض سوگند یاد کرد.

♦️ تشکیل دولت جدید در یمن و چالش‌های آن

#تحلیل_کوتاه

🔸 روز شنبه ۲۶ دسامبر «معین عبدالملک سعید» نخست‌وزیر دولت انتقالی یمن در مقابل رئیس‌جمهوری فراری و مستعفی یمن در ریاض سوگند یاد کرد.

🔸 تشکیل و راه‌اندازی این دولت در حالی پس از یک سال از «توافق ریاض» انجام می‌گیرد که چالش‌ها، موانع و اختلافات بسیاری در ارتباط با آن وجود دارد که به برخی از آن ها اشاره می‌کنیم.

🔹 نکته نخست اینکه بر خلاف وعده‌های داده شده و شروط برخی از طرف‌های توافق، این دولت هنوز موفق به استقرار در خاک یمن نشده و مراسم سوگند آن که جنبه نمادین دارد در خاک سعودی انجام شده است.

🔹 نکته دوم اختلافات بین «حزب الاصلاح» و «شورای انتقالی جنوب» است که هر دو یکدیگر را به نقض توافق و کارشکنی متهم می‌کنند. شورای انتقالی جنوب (وابسته به امارات) که کنترل عدن و بخش‌های جنوبی یمن را در دست دارد به گزارش برخی منابع خبری از جمله «الجزیره» پس از تشکیل دولت جدید، حاضر به خروج از پادگان‌ها و مقرهای امنیتی خود نشده است.

🔹 چالش بعدی دولت جدید یمن پرونده‌های پیچیده‌ای از جمله بازیابی کنترل مناطق تحت سلطه شورای انتقالی جنوب به ویژه در عدن، لحج، ابین و سقطری است. این مسئله زمانی چالش‌برانگیزتر خواهد شد که می‌دانیم جدایی‌طلبان شورای انتقالی جنوب نه تنها حاضر به تخلیه مقرهای خود در عدن نیستند، بلکه خواستار خروج نیروهای دولت مستعفی از مناطق جنوبی نظیر شبوه و وادی حضرموت هستند.

🔹 مسئله بعدی که می‌توان از آن به عنوان یکی از چالش‌های دولت جدید یاد کرد، بحث بحران اقتصادی است. در این راستا کاهش بی‌سابقه ارزش پول ملی این کشور از موضوعاتی محسوب می‌شود که برای این دولت درد سرساز خواهد شد.

✅ بنابراین موضوعاتی چون عدم تسلط بر اراضی کشور و نبود اقتدار و اختلافات جدی بین اعضای مختلف دولت در کنار مشکلات اقتصادی و بحران مشروعیت، چالش‌هایی است که دولت جدید را با مشکل مواجه خواهد کرد.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه