بلومبرگ: سیاست بایدن نسبت به ایران چگونه موفق خواهد شد؟

تارنمای بلومبرگ در یادداشتی به ارزیابی امکان موفقیت بایدن در پیشبرد سیاست‌هایش در قبال ایران پرداخته است و نوشته است صرف اعلام آمادگی او برای بازگشت به برجام، مشکلی را در این زمینه حل نخواهد کرد.

♦️ بلومبرگ: سیاست بایدن نسبت به ایران چگونه موفق خواهد شد؟

 

#گزارش_کوتاه

🔹 تارنمای بلومبرگ در یادداشتی به ارزیابی امکان موفقیت بایدن در پیشبرد سیاست‌هایش در قبال ایران پرداخته است و نوشته است صرف اعلام آمادگی او برای بازگشت به برجام، مشکلی را در این زمینه حل نخواهد کرد.

🔹 بنا بر این یادداشت، از یک‌سو ایران نه‌تنها خواستار رفع تحریم‌هاست بلکه غرامت عهدشکنی آمریکا را مطالبه می‌کند. از سوی دیگر در آمریکا نه‌فقط تحقق چنین مطالبه‌ای امکان‌پذیر نیست بلکه حتی بازگشت به برجام و رفع تحریم‌های هسته‌ای نیز مخالفانی جدی به‌ویژه در میان جمهوری‌خواهان دارد.

🔹 علاوه بر جمهوری‌خواهان، بعضی دموکرات‌ها نیز معتقدند بایدن باید اهرم‌های فشار کنونی را برای وادارسازی ایران به مذاکره درباره موشک‌های بالستیک و فعالیت‌های منطقه‌ای‌اش حفظ کند. نگرانی عربستان، امارات و اسرائیل را نیز باید به این چالش‌ها افزود.

🔹 راهکار پیشنهادی نویسنده، «کمتر در برابر کمتر» نام گرفته است. ایران به‌تدریج میزان و سطح غنی‌سازی و هم‌چنین سانتریفیوژهای جدید را کنار بگذارد. در مقابل آمریکا بدون بازگشت کامل و رسمی به برجام، صرفاً با فرمان‌های اجرایی به رفع برخی تحریم‌های مالی بپردازد.

🔹 مزیت این راهکار چنین عنوان شده که در عین کاهش «زمان گریز هسته‌ای» ایران، اهرم‌های فشار اصلی را حفظ کرده و تنها مشوق‌هایی موقت ارائه کرده است. بدین ترتیب می‌توان در این زمان، با مشورت با همه طرف‌ها از کنگره و اتحادیه اروپا تا عربستان و اسرائیل، توافق هسته‌ای و منطقه‌ای جدیدی را طراحی کرد.

🔸 به نظر می‌رسد نویسنده اهمیتی بیش‌ از حد به آسیب‌های اقتصادی تحریم‌ها داده و گمان کرده به صرف تأمین نیازها برای عبور از بحران‌های اقتصادی، ایران به هر توافقی تن خواهد داد. حال آن‌که تجربه مقاومت در برابر «فشار حداکثری» نشان داده چنین نخواهد بود.

منبع

(https://www.bloomberg.com/opinion/articles/2020-12-26/biden-s-iran-policy-nuclear-compliance-keeping-u-s-leverage)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه