فروپاشی قدرت نرم آمریکا با ترامپ شدت گرفت

«بلومبرگ» در یادداشتی هشدار داد که عواقب حمله اخیر به کنگره آمریکا روی «قدرت نرم» این کشور در جهان، «گزاف» خواهد بود.

در حالی که تنش‌ها در آمریکا بر سر حمله اخیر طرفداران دونالد ترامپ به کنگره باعث تشدید فشارها برای استیضاح او شده است، یک رسانه آمریکایی به زوال «قدرت نرم» واشنگتن در جهان اذعان کرد.

بلومبرگ در یادداشتی به قلم یکی از سردبیران ارشد خود به بررسی تاثیرات حمله اخیر طرفداران دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا به کنگره این کشور پرداخت.

در یادداشت روز جمعه (دیروز) «رُزالیند متیسون» سردبیر حوزه اخبار «حکمرانی بین‌المللی» در «بلومبرگ» آن را نوشته، آمده است: «بایدن با فروپاشی قدرت نرم آمریکا مواجه است».

این روزنامه‌نگار ارشد آمریکایی نوشت: «دونالد ترامپ چند روز بعد از اینکه طرفدارانش را به “جنگیدن” برای نگهداشتن او در مقام ریاست جمهوری آمریکا تشویق کرده بود، او رسما به شکست خود به جو بایدن اذعان و حمله خشونت‌آمیز به کنگره را محکوم کرد».

وی ادامه داد: «او (ترامپ) ۱۲ روز دیگر (اول بهمن ماه) روز مراسم تحلیف بایدن حتی اگر تقریبا به آرامی و بی سر و صدا کنار برود، اما پیامدهای دوره پس از انتخابات بر آمریکا گزاف خواهد بود البته انتظار می‌رود که مراسم تحلیف (بایدن) با توجه به همه‌گیری (ویروس کرونا) یک مراسم کوچک باشد البته احتمال بروز اعتراضات (حامیان ترامپ) وجود دارد».


خانم «رُزالیند متیسون» سردبیر بلومبرگ

 

این روزنامه‌نگار ارشد آمریکایی در ادامه یادداشت خود هشدار داد، این کشور برای بازسازی وجهه واشنگتن در جهان با توجه به تحولات بعد از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و به ویژه حمله حامیان ترامپ به کنگره کار سختی پیش رو دارد.

رُزالیند متیسون همچنین تصریح کرد: «(عواقب ناشی از تحولات بعد از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و عدم پذیرش نتیجه آن توسط ترامپ) همچنین چالش‌هایی را که ایالات متحده برای بازسازی وجهه جهانی خودش با آن مواجه است، نمایان کرده است».

به باور او، «یکی از بزرگ‌ترین عناصر جذب‌کننده در رابطه با رهبری جهانی آمریکا، موفقیتش به عنوان یک نظام دموکراتیک بوده است و این باعث تحقق موضوعی شده که به “استثناگرایی آمریکایی” شهرت دارد و به این کشور اجازه داده با صدای بلند علیه نقض حقوق بشر در دیگر کشورها و وضعیت سیاست داخلی آنها اظهارنظر کند».

سردبیر ارشد بلومبرگ ادامه داد: «استثناگرایی (آمریکا) البته قبل از ترامپ هم رو به زوال بود اما همانطور که مارک چمپیون (خبرنگار ارشد بلومبرگ در امور روابط بین‌الملل) در یادداشت خود نوشته است، خشونت در کنگره و حملات لفظی مداوم ترامپ به فرایندهای انتخاباتی و نهادهایش باعث تعجیل در مرگش شده است و برای ایالات متحده سخت‌تر خواهد شد که بخواهد در برابر چین، روسیه، ترکیه و دیگر کشورها از موضع بالا اظهارنظر کند».

وی نوشت: «حتی با وجود اینکه بایدن بر عزم خود برای همکاری با متحدان (آمریکا) در امور مربوط به امنیت، تغییرات اقلیمی و مراودات تجاری تاکید کرده است، اما امکان این نیست که کارها را به طرقی که از نظر برخی‌ها “نرمال” است، بازگرداند».

خبرنگار ارشد بلومبرگ افزود: «برای نمونه به معاهده جدی سرمایه گذاری اتحادیه اروپا با پکن نگاه کنید. این توافق، یک پیغام مبنی بر این است که اروپا به طور خودکار در موضوعات جهانی، عرصه را به ایالات متحده واگذار نخواهد کرد و این موضوع شامل مسائل مرتبط با چین که بالقوه بزرگ‌ترین چالش ایالات متحده است هم خواهد شد».

 

  • این مطلب، صرفاً جهت اطلاعِ مخاطبان، نخبگان، اساتید، دانشجویان، تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران بازنشر یافته و الزاماً منعکس‌کننده‌ی مواضع و دیدگاه‌های اندیشکده راهبردی تبیین نیست.

منبع: خبرگزاری فارس

ارسال دیدگاه