چشم‌انداز ایران در سال ۲۰۲۱ به روایت موسسۀ خاورمیانه

«موسسه خاورمیانه» در گزارشی برآورد کارشناسان خود از کشورهای غرب آسیا در سال 2021 را ارائه کرده است. در بخش ایران، کارشناس مربوطه بیان داشته که فرصت دیپلماسی، احیا شده ولی مسیری پردست‌انداز در پیش‌رو است.

♦️ چشم‌انداز ایران در سال ۲۰۲۱ به روایت موسسۀ خاورمیانه

#گزارش_کوتاه

🔹 «موسسه خاورمیانه» در گزارشی برآورد کارشناسان خود از کشورهای غرب آسیا در سال ۲۰۲۱ را ارائه کرده است. در بخش ایران، کارشناس مربوطه بیان داشته که فرصت دیپلماسی، احیا شده ولی مسیری پردست‌انداز در پیش‌رو است.

🔹 نویسنده مدعی است با وجود اختلافات جناحی، اما رهبران ایران از شکست ترامپ خشنود هستند. طبق این مقاله دو مانع جدی در حل کشمکش‌های ایران و آمریکا وجود دارد: اول انتظارات آمریکا مبنی بر تکمیل برجام با مذاکرات منطقه‌ای و موشکی. ایران برای جلوگیری از این امر و وادارسازی آمریکا به بازگشت سریع به برجام، اقدام به افزایش غنی‌سازی اورانیوم تا سطح ۲۰ درصد کرده است.

🔹 مانع دوم، احتمال شکست جریان حامی برجام در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران است. در این صورت جریانی به قدرت خواهد رسید که نسبت به توان‌مندی‌های خود بسیار مطمئن هستند و معتقدند آمریکا و متحدانش در خلیج فارس و رژیم صهیونیستی تنها زبان قدرت را می‌فهمند.

🔹 بنا به باور نویسنده با این حال اگر آمریکا به‌سرعت به برجام بازگردد می‌تواند مسیر مذاکرات منطقه‌ای را در تهران بگشاید. گفتگویی که با مشارکت اروپا می‌بایست به ترغیب کشورهای منطقه به‌ویژه عربستان و امارات به حل اختلافات با ایران منجر شود. آمریکا به جای تأکید بر برنامه موشکی که ایران حاضر به مذاکره در آن نیست بهتر است از پرونده‌های منطقه‌ای مانند یمن آغاز کند.

🔸 نگرانی این اندیشکده آمریکایی از عدم ورود ایران به مذاکرات مورد نظر غرب نشان می‌دهد برعکس برخی القائات، آمریکا بیش از ایران به بازگشت به برجام و آغاز مذاکرات در دیگر حوزه‌ها نیازمند است. بنابراین باید از ارسال پیام‌هایی که موجب خطای محاسباتی در تصمیم‌سازان طرف مقابل شود، اجتناب شود.

منبع

(https://www.mei.edu/blog/2021-preview-looking-2021-year-recovery#vatanka)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه