فایننشنال تایمز: نزدیکی عربستان و قطر یک توافق تاکتیکی است نه آشتی

روزنامه فایننشنال تایمز در گزارشی اعلام کرد، نزدیکی میان عربستان و قطر تنها یک توافق تاکتیکی بوده و به معنای آشتی میان رقبا نیست.

روزنامه فایننشال تایمز در مقاله‌ای درباره نتیجه اجلاس سران شورای همکاری خلیج فارس در شهر «العلا» عربستان سعودی نوشت، اتفاقی که در این نشست بین عربستان و قطر افتاد یک توافق تاکتیکی بود و نه آشتی بین رقبا.

 

در ادامه این مقاله آمده است محاصره قطر توسط عربستان، مصر، امارات و بحرین از همان ابتدا یک تهدید بود که توسط «دونالد ترامپ» رئیس جمهور کنونی آمریکا حمایت می شد. همچنین در آن زمان به نظر می‌رسید که عربستان قصد دارد به قطر حمله کند؛ اما پس از آنکه پنتاگون به ترامپ یادآوری کرد که قطر میزبان بزرگترین پایگاه هوایی آمریکا در خاورمیانه است سعودی‌ها از این تصمیم عقب‌نشینی کردند.

فایننشنال تایمز افزود، در عوض کشورهای محاصره کننده قطر با یک بسته شروط غیر واقعی به سمت این کشور آمدند: مسدود کردن شبکه الجزیره، متوقف کردن حمایت از اخوان المسلمین،کاهش روابط با ایران و از بین بردن اتحاد با ترکیه که یک پایگاه نظامی در قطر ایجاد کرده است.

به گزارش روزنامه مذکور، هنگام امضای توافق مصالحه میان کشورهای تحریم کننده قطر و دوحه به هیچ یک از این شروط اشاره نشد. به نظر می رسد که قطر تنها موافقت کرده تا پرونده‌های شکایت علیه چهار کشور مذکور را متوقف کند و طرفین تلاش کردند تا از طریق رسانه ها تا حدودی تنش‌ها میان خود را کاهش دهند.

  • این مطلب، صرفاً جهت اطلاعِ مخاطبان، نخبگان، اساتید، دانشجویان، تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران بازنشر یافته و الزاماً منعکس‌کننده‌ی مواضع و دیدگاه‌های اندیشکده راهبردی تبیین نیست.

منبع: خبرگزاری تسنیم

ارسال دیدگاه