انتخابات فلسطین؛ موانع و چالش‌ها

محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، با انتشار بخشنامه‌ای رسمی زمان برگزاری سه انتخابات عمومی در فلسطین را صادر کرد. طبق این بخشنامه انتخابات مجلس قانونگذاری فلسطین 22/5/2021، انتخابات ریاست تشکیلات خودگردان 31/7/2021 و انتخابات شورای ملی هم 31/8/2021 برگزار خواهد شد.

♦️ انتخابات فلسطین؛ موانع و چالش‌ها

#تحلیل_کوتاه

🔹 محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، با انتشار بخشنامه‌ای رسمی زمان برگزاری سه انتخابات عمومی در فلسطین را صادر کرد. طبق این بخشنامه انتخابات مجلس قانونگذاری فلسطین ۲۲/۵/۲۰۲۱، انتخابات ریاست تشکیلات خودگردان ۳۱/۷/۲۰۲۱ و انتخابات شورای ملی هم ۳۱/۸/۲۰۲۱ برگزار خواهد شد.

🔸 انتخابات سراسری ریاست تشکیلات و مجلس قانونگذاری فلسطین تنها دو بار در سال‌های ۱۹۹۶ و ۲۰۰۵-۲۰۰۶ برگزار شده و با گذشت ۱۵ سال از آخرین انتخابات به دلیل اختلافات فتح و حماس و جدایی غزه و کرانه باختری دیگر برگزار نشد.

🔸 یکی از دلایل مهم حرکت فلسطینی‌ها به سمت برگزاری انتخابات اقدامات رژیم صهیونیستی و آمریکا در دوران ترامپ از جمله ارائه طرح معامله قرن، طرح الحاق کرانه باختری و عادی‌سازی روابط از سوی کشورهای عربی بوده است که فلسطینی‌ها را بر ضرورت وحدت ملی، رفع اختلافات و بازسازی ساختار ساف به منظور مقابله با طرح‌های آمریکایی و صهیونیستی واقف ساخت و نخستین نمود این آگاهی نشست مشترک گروه‌های فلسطینی در بیروت و رام‌الله در شهریور امسال بود.

🔸 با این وجود هنوز برگزاری انتخابات با موانع زیادی روبروست. اگر چه حماس اکنون با برگزاری متوالی انتخابات سه گانه به جای برگزاری همزمان آن‌ها موافقت کرده است اما اختلافات بر سر بسیاری از مسائل هنوز وجود دارد که در گفتگوهای آتی باید برطرف شود.

🔸 فقدان نهادی متشکل از همه گروه‌های فلسطینی، اختلاف در مورد شیوه برگزاری انتخابات، زندانیان سیاسی دو طرف و فعالیت‌های اجتماعی دو جریان سازش و مقاومت در کرانه باختری و غزه از جمله مهم‌ترین موانع برگزاری انتخابات بوده است که راه درازی تا حل شدن آن‌ها باقیست.

✅ اما مهمترین مانع و چالش پیش روی این انتخابات امیدواری تشکیلات خودگردان به دولت جدید آمریکا و تلاش برای احیای مذاکرات سازش است که اختلافات بنیادین بین گروه‌های فلسطینی را مجدداً نمایان خواهد ساخت.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه