گزینه‌های مواجهه با برنامه موشکی ایران به روایت اندیشکده غربی

فارغ از عملی بودن یا نبودن آغاز مذاکراتی در مورد برنامه موشکی ایران، این سوال مطرح است که در چنین مذاکراتی چه مواردی برای تبادل امتیازات وجود دارد و اساساً در این مذاکرات در مورد چه مسائلی بحث خواهد شد؟

♦️ گزینه‌های مواجهه با برنامه موشکی ایران به روایت اندیشکده غربی

#گزارش_کوتاه

🔹 فارغ از عملی بودن یا نبودن آغاز مذاکراتی در مورد برنامه موشکی ایران، این سوال مطرح است که در چنین مذاکراتی چه مواردی برای تبادل امتیازات وجود دارد و اساساً در این مذاکرات در مورد چه مسائلی بحث خواهد شد؟ اندیشکده «شبکه رهبری اروپایی» در مقاله‌ای قابل توجه، سعی در پاسخ به این پرسش‌ها دارد و استدلال می‌کند که دولت بایدن نباید آغاز مذاکرات در مورد برنامه موشکی را پیش‌شرط بازگشت به برجام قرار دهد.

🔸 به نوشته دو نویسنده این مقاله، از نظر رقبای منطقه‌ای ایران، برنامه موشکی، تهدید عاجل‌تری در مقایسه با برنامه هسته‌ای است و برعکس سلاح‌های هسته‌ای، یک رژیم بین‌المللی مورد توافق در رابطه با موشک‌های بالستیک وجود ندارد. بنابراین مذاکرات در مورد موشک‌ها از نقطه‌ای بسیار متفاوت از مذاکرات هسته‌ای آغاز می‌شود.

🔸 در ادامه مقاله در ارتباط با محتوای احتمالی مذاکرات آمده است: ایجاد محدودیت بر تعداد موشک‌های تولیدشده و استقراریافته، واقع‌بینانه نیست چرا که نیاز به بازرسی‌های گسترده از پایگاه‌های نظامی دارد که ایران هرگز با آن موافقت نخواهد کرد. ایجاد محدودیت بر آزمایش موشکی، تنها راه قابل انجام و شدنی است.

🔸 به نوشته نویسندگان، مشروط‌کردن بازگشت آمریکا به برجام به محدودکردن برنامه موشکی ایران، موجب می‌شود توافقی حاصل شود که هیچ یک از طرف‌ها را راضی نخواهد کرد. به ادعای این مقاله، به جای ایجاد چنین محدودیت‌هایی باید به جلوگیری از اقدامات تحریک‌آمیز در آزمایش موشک‌های بین‌قاره‌ای تمرکز شود.

🔸 این مقاله پیشنهاد می‌کند به جای مدل لیبی، باید از مدل جنگ سرد در ارتباط با برنامه موشکی ایران استفاده کرد. محدودیت بر برنامه موشکی شوروی نه به وسیله تحریم‌ها، بلکه با تبادل امتیازات امنیتی از طریق مذاکرات کنترل تسلیحات طولانی‌مدت و دشوار و همچنین اقدامات اعتمادساز به دست آمد.

منبع

(https://www.europeanleadershipnetwork.org/commentary/a-nuisance-to-the-west-a-life-insurance-to-the-islamic-republic-can-biden-do-anything-about-irans-missiles/)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه