سیاست بایدن در قبال برخی حکام عرب؛ تغییر رویکرد یا تداوم سیاست گاو شیرده

با گذشت اندک روزهای سپری شده از استقرار دولت بایدن، سیر تحولات، نشان‌دهنده وقوع برخی تغییرات در خصوص رویکرد دولت جدید آمریکا در قبال کشورهای منطقه غرب آسیاست.

♦️ سیاست بایدن در قبال برخی حکام عرب؛ تغییر رویکرد یا تداوم سیاست گاو شیرده

#تحلیل_کوتاه

🔹 با گذشت اندک روزهای سپری شده از استقرار دولت بایدن، سیر تحولات، نشان‌دهنده وقوع برخی تغییرات در خصوص رویکرد دولت جدید آمریکا در قبال کشورهای منطقه غرب آسیاست.

🔹پس از آن که وزارت خارجه آمریکا از توقف قراردادهای فروش تسلیحات به عربستان و امارات به منظور بازنگری در آن خبر داد، روز گذشته دولت ایتالیا هم اعلام کرد قرارداد فروش تسلیحات به این دو کشور را از حالت تعلیق به توقف کامل تغییر وضعیت داده است. این دو خبر در کنار خبرهای دیگری از دولت بایدن مانند اعلام معافیت یک ماهه معاملاتی با انصارالله و اعلام انتشار اسناد مربوط به قتل خاشقچی نشان‌دهنده ایجاد تغییراتی در رویکرد غربی‌ها در قبال برخی کشورهای عربی است.

🔸 اما آیا این موارد نشانه‌های تغییر رویکرد اساسی غرب در مواجهه با کشورهایی مانند عربستان و امارات است؟ در اینکه نگاه به کشورهای خاورمیانه در دوره بایدن متفاوت از دوره ترامپ خواهد بود، تردیدی نیست. بخشی از این تفاوت ناشی از رویکرد دموکرات‌هاست و برخی نیز معطوف به دیدگاه‌های دولتمردان جدید کاخ سفید است.

🔸 بر این اساس انتظار می‌رود از این پس کشورهایی مانند عربستان و امارات و دولتمردان آن‌ها از مصونیت‌های پیشین برخوردار نباشند و در حوزه‌های مختلف دچار مشکل شوند. از هم‌اکنون پیداست عرصه‌هایی مانند جنگ یمن به زودی برخی حکام خلیج فارس را به چالش خواهد کشید.

🔸 اما آن‌چه بدیهی است راهبرد کلان آمریکا در قبال کشورهایی مانند عربستان است که به راحتی دچار تغییر نخواهد شد و روابط راهبردی دوجانبه استمرار خواهد داشت.

🔸 می‌توان اینگونه انتظار داشت که دولت بایدن نیز مانند گذشته همان سیاست «دوشیدن گاوهای شیرده» را پی خواهد گرفت و این انتقادات و سختگیری‌ها نیز تنها به مثابه دست‌آویزی برای باج‌گیری بیشتر از این کشورها است.

✅ بنابراین از هم‌اکنون محتمل است چهره‌هایی مانند محمد‌بن‌سلمان، محمد‌بن‌زاید و عبدالفتاح السیسی و تاحدودی رجب‌ طیب‌ اردوغان در این لیست باج‌گیری آتی دولت جدید آمریکا قرار گیرند، البته با اَشکال و در سطوحی متفاوت.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه