زمان آمریکا برای بازگشت به برجام رو به اتمام است

مارکو کارنلوس، دیپلمات سابق ایتالیا و سفیر پیشین این کشور در عراق در یادداشتی به دولت بایدن متذکر شده که با توجه به اراده ایران برای توقف اجرای پروتکل الحاقی، زمان برای بازگشت به برجام، اندک است.

♦️ زمان آمریکا برای بازگشت به برجام رو به اتمام است

#گزارش_کوتاه

🔹 مارکو کارنلوس، دیپلمات سابق ایتالیا و سفیر پیشین این کشور در عراق در یادداشتی به دولت بایدن متذکر شده که با توجه به اراده ایران برای توقف اجرای پروتکل الحاقی، زمان برای بازگشت به برجام، اندک است.

🔸 وی بیان می‌کند که بایدن باید زودتر به اولویت‌های سیاست خارجی دولتش یعنی بازیابی اتحادها، بازگشت به معاهدات تنظیم نظم جهانی بر مبنای لیبرال‌دموکراسی و مقابله با توسعه‌طلبی چین و روسیه، جامه عمل بپوشاند. در همین راستا باید برجام را به عنوان مهم‌ترین دستاورد اوباما، حفظ کند. به باور کارنلوس در این راستا سه مسأله وجود دارد:

۱️⃣ تحریم‌های سخت
علی‌رغم اراده طرفین، دو بازیگر مهم منطقه یعنی عربستان و اسرائیل در کنار جناح «بازها»ی آمریکا خواستار حفظ تحریم‌ها به عنوان اهرم فشاری برای تسلیم ایران هستند. در عین حال پیچیدگی‌های تحریم‌ها و چگونگی تعلیق یا لغو آن‌ها مسأله جدی در تیم سیاست خارجی دولت بایدن است.

۲️⃣ مذاکرات جدید
اروپا و آمریکا بر تکمیل برجام با مذاکره در دیگر موضوعات اشتراک‌نظر دارند. اختلاف در این است که ابتدا برجام احیا شده و سپس مذاکرات دیگر شروع شود و یا اینکه مذاکرات تکمیلی باید به عنوان جزیی از فرآیند احیای برجام در نظر گرفته شود. ایران با دومی قطعاً مخالف است و اولی را نیز در صورت تأمین نگرانی‌های مشروع امنیتی‌اش، ممکن است بپذیرد.

۳️⃣ اراده سیاسی تهران
انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در پیش است. جریانی که منتقد مذاکره بوده و برجام را فریب غرب قلمداد می‌کند به دلیل رفتارهای آمریکا تقویت شده است. علاوه بر اینکه هم‌اکنون نیز با افزایش غنی‌سازی و توقف پروتکل الحاقی، زمینه برای ایجاد سویه‌های نظامی در برنامه هسته‌ای ایران فراهم شده است.

✅ به نظر می‌رسد فارغ از توافق اخیر با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، سیاست ایران در توقف پروتکل الحاقی توانسته تهدید معتبری علیه سیاست مطلوب غرب در حوزه «عدم اشاعه» ایجاد کند که ضرورت بازگشت فوری آمریکا به برجام را نزد برخی تحلیل‌گران و دیپلمات‌های اروپایی و آمریکایی، روشن‌تر سازد.

منبع

(https://www.middleeasteye.net/opinion/time-running-out-us-rejoin-iran-nuclear-deal)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه