عربستان از چشم‌انداز دولت آمریکا

پس از انتشار گزارش قتل جمال خاشقچی توسط دولت بایدن و تأکید بر دخالت مستقیم محمد بن‌سلمان، تحلیل‌های بسیاری در مورد آینده روابط دو کشور منتشر شده است.

♦️ عربستان از چشم‌انداز دولت آمریکا

#تحلیل_کوتاه

🔹 پس از انتشار گزارش قتل جمال خاشقچی توسط دولت بایدن و تأکید بر دخالت مستقیم محمد بن‌سلمان، تحلیل‌های بسیاری در مورد آینده روابط دو کشور منتشر شده است. هر چند متغیرهای بسیاری به خصوص مسائل منطقه‌ای را باید در ارزیابی روابط دو کشور لحاظ کرد اما اگر تأثیر بازیگران ثالث در روابط آمریکا و عربستان را کنار گذشته و روابط این دو کشور را به صورت مستقل بررسی کرد شاید بتوان به شکل ساده‌تری جایگاه عربستان در هیئت حاکمه آمریکا و دلایل اقدامات اخیر دولت بایدن را مورد ارزیابی قرار داد.

🔸 باید به این نکته توجه داشت که ویژگیهای ساختار سیاسی عربستان با ارزش‌های مبتنی بر لیبرال دموکراسی مدنظر آمریکا فاصله بسیار دارد و جنس روابط میان دو کشور با روابط کشورهای غربی متفاوت است. در این راستا مواردی همچون حمله ائتلاف عربی به یمن و رسوایی قتل خاشقچی بیش از پیش وجهه عربستان نزد افکار عمومی آمریکا را لکه‌دار کرده است.

🔸 عربستان به طور سنتی روابط نزدیکی با جمهوری‌خواهان آمریکا داشته‌ که این موضوع در دوره‌های مختلف مشهود بوده است. با این وجود روابط شخص بن‌سلمان در دوره ریاست‌جمهوری ترامپ، منافع اقتصادی خانواده ترامپ در عربستان و سودجویی لابی‌های نزدیک به سازندگان اسلحه در آمریکا شرایط خاصی را در سال‌های گذشته به وجود آورده بود. بنابراین طبیعی به نظر می‌رسد که چنین روابطی را در دولت بایدن شاهد نباشیم.

🔸 همچنین اشاره به این نکته ضروری است که وابستگی آمریکا به نفت خام عربستان در قرن ۲۱ روندی نزولی را طی کرده است. این روند در دوره ترامپ به دلیل سیاست خاص ملی‌گرایانه وی شیب تندتری به خود گرفت، به طوری که واردات نفت از عربستان در دسامبر ۲۰۲۰ به تنها ۱۱۱ هزار بشکه در روز محدود شد.

✅ با این وصف، استفاده دولت‌های دموکرات و از جمله دولت بایدن از اهرم حقوق بشر برای پیشبرد اهداف آمریکا مؤلفه‌ای است که باید بدان توجه داشت. عربستان همچنان توانایی نسبی در ایجاد نوسان در بهای جهانی نفت را داراست اما وابستگی مستقیم آمریکا به صنعت نفت عربستان کاهش قابل توجهی یافته است. با این وجود صنعت تسلیحات آمریکا همچنان عربستان را منبع درآمد قابل توجهی برای خود درنظر می‌گیرد. این متغیرها در کنار متغیرهای منطقه‌ای، درک روابط آمریکا و عربستان در دولت بایدن را با پیچیدگی‌های بسیار مواجه می‌سازد اما به نظر می‌رسد منافع ملموس متقابل، همچنان موجب نزدیکی دو کشور در آینده‌ای قابل‌پیش‌بینی باشد.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه