سناریوهای پیش روی آمریکا پس از انتشار گزارش قتل خاشقچی- بخش نخست

اندیشکده «شورای آتلانتیک» در گزارشی با توجه به انتشار گزارش «مدیر اطلاعات ملی» آمریکا درباره نتایج تحقیقات پیرامون قتل جمال خاشقچی، به بررسی سناریوهای آمریکا و عربستان در مواجهه با یکدیگر در صورتی که آمریکا بخواهد به استناد این گزارش سعودی را مورد فشار قرار دهد، پرداخته است.

♦️ سناریوهای پیش روی آمریکا پس از انتشار گزارش قتل خاشقچی- بخش نخست

#گزارش_کوتاه

🔹 اندیشکده «شورای آتلانتیک» در گزارشی با توجه به انتشار گزارش «مدیر اطلاعات ملی» آمریکا درباره نتایج تحقیقات پیرامون قتل جمال خاشقچی، به بررسی سناریوهای آمریکا و عربستان در مواجهه با یکدیگر در صورتی که آمریکا بخواهد به استناد این گزارش سعودی را مورد فشار قرار دهد، پرداخته است. در این گزارش در ابتدا به گزینه‌های عربستان برای مقابله با فشارهای آمریکا اشاره شده و در ادامه به گزینه‌های در دسترس آمریکا برای پاسخگویی پرداخته است.

🔸 پاسخ‌های احتمالی عربستان به فشارهای آمریکا:

۱️⃣ عربستان می‌تواند سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در بخش خصوصی آمریکا را محدود کند.

۲️⃣ عربستان می‌تواند خرید تسلیحات در آینده را از شرکت‌های آمریکایی به شرکت‌های چینی، روسی، انگلیسی یا فرانسوی هدایت کند.

۳️⃣ عربستان می‌تواند در مورد تولید نفت تصمیماتی اتخاذ کند که تأثیر منفی بر برنامه انرژی سبز بایدن داشته باشد یا قیمت سوخت را به حدی افزایش دهد که موجب ایجاد نارضایتی در پایگاه سیاسی بایدن شود.

۴️⃣ عربستان می‌تواند درخواست‌های قدرت‌های بزرگ یا متحدان آن‌ها را برای ایجاد پایگاه‌هایی در داخل خاکش مورد بررسی قرار دهد. همچنین سعودی می‌تواند ده‌ها هزار دانشجویی را که به طور سنتی در کالج‌های سراسر آمریکا تحصیل می‌کنند و شهریه‌های کلان می‌پردازند به کشورهای دیگر بفرستد.

۵️⃣ عربستان می‌تواند درخواست آمریکا برای کمک به ثبات سوریه یا هماهنگی اقدامات در عراق و لبنان را رد کند.

۶️⃣ عربستان می‌تواند فشارهای آمریکا برای پایان دادن به جنگ یمن را نادیده بگیرد و هدف خود را برای حذف حوثی‌ها همچنان پیگیری کند.

منبع

(https://www.atlanticcouncil.org/blogs/new-atlanticist/after-the-khashoggi-report-how-the-us-can-respond-and-avoid-blowback/)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه